Pubertální úchyl Masakazu Katsura
29.04.2003 06:57  -  Japonsko

Jak se zdá, tradičnímu dělení mangy na romantiku pro dívky a akci pro chlapce je definitivně odzvoněno. Shoujo manga je plná bytostí s nadlidskými schopnostmi, které se musí navzájem pořádně brutálně zmasakrovat, aby zabránily zániku světa, zatímco stránky shounen magazínů ovládli zamilovaní středoškoláci. V čele stále početnější flotily žánru love shounen, který útočí na křehká srdéčka dospívajících Japonců, je muž jménem Masakazu Katsura.

Kdyby nějaký obzvláš? zvrhlý otaku chtěl vystavět Katsurův pomník, pravděpodobně by na něm mistra zobrazil s rozšířenými zorničkami, zrudlými tvářemi a oplzle vyplazeným jazykem uprostřed hory dámského spodního prádla a erotických časopisů, do které právě odkudsi spadl, a nad ním by s naštvaným výrazem stála okouzlující blonďatá dívka oblečená do futuristického trikotu splácaného z Batmanova kostýmu a uniformy imperiálního vojáka z Hvězdných válek. Přesně v takových situacích se totiž Katsurovi hrdinové ocitají dnes a denně.
Masakazu Katsura Masakazu Katsura se narodil 10. prosince 1962 v japonské prefektuře Fukui. Jako dítě propadl americkým superhrdinským comicsům, z nichž čerpá inspiraci dodnes. Kreslit začal na střední škole a za krátký příběh Wings získal Cenu Osamu Tezuky. V roce 1983 si ho všimli lidé z Shounen Jump Weekly a tam se zrodila jeho první velká série Wingman. Příběh této mangy v mnohém předznamenává Katsurova pozdější díla. Hlavnímu hrdinovi, středoškolákovi a comicsovému fanouškovi Kentovi, se připlete do cesty dívka jménem Aoi, která vlastní snový zápisník. Cokoliv do toho zápisníku nakreslíte, se stane skutečností. A Kenta nakreslí sebe sama jako superhrdinu s kovovými křídly. Osobitá kombinace akce a romantické komedie byla natolik úspěšná, že se nafoukla do třináctibookového kolosu a stala se předlohou televizního seriálu.
Ovšem skutečný průlom do comicsové první ligy čekal Katsuru až v roce 1989, kdy se rozjela série Video Girl Ai. To už je Katsura se vším všudy. O úrovni scénáře mluví už základní zápletka. Láskou zklamaný hlavní hrdina si půjčí pornokazetu a jakmile ji vloží do videa, její protagonistka vyleze z obrazovky do našeho světa. Po zbytek série pomáhá hlavnímu hrdinovi získat srdce dívky, se kterou chce chodit.
Katsurovou hlavní devizou rozhodně není nějaká pronikavá intelektuální hloubka. Naopak, tvrdě útočí na čtenářovy nejnižší pudy. Hrdinové jeho comicsů jsou nesmělí nadržení puber?áci, kteří by dali všechno na světě za možnost strávit noc s objektem své touhy, což je většinou ta nejroztomilejší a nejnaivnější dospívající dívka v jejich okolí. Než se jim to konečně poštěstí, nechá je autor šmírovat dívčí pokojík vyvrtanou dírou ve zdi, omylem zabloudit do ženské části veřejných lázní, kde se právě koupou všechny jeho spolužačky, stropem se zřítit do sprchy obsazené prsatou sousedkou a vůbec projít řadou trapných a ponižujících situací. A když je připraví o poslední špetku důstojnosti, vláčí je bahnem nerozhodnosti mezi dvěma dívkami, z nichž jedna ho bezmezně miluje a druhou zase miluje on. Tyto fanservicové komodity kloubí dohromady se svou vášní pro superhrdiny a science fiction obecně, takže mu občas pod rukama vyroste výjimečně úchylná zápletka.
Asi nejbizarnější příběh má série DNA^2 o chlapci, který zvrací, kdykoliv pohlédne na nahé ženské tělo. Návštěvnice z budoucnosti mu však omylem střelí do krve sérum, jež z něj udělá megaplayboye, jehož životním posláním je lámání dívčích srdcí po tuctech. Příliš za ním nezaostává ani Batmanem silně ovlivněná Shadow Lady o maskované zlodějce vlastnící sadu očních stínů, která jí propůjčuje nadlidské schopnosti. Mnohem méně typickou ukázkou jeho tvorby je vynikající Zetman, což je temný příběh o odvrácené straně života superhrdinů.
Katsura je navíc výborný kreslíř. Poměrně realistický styl se smyslem pro detail dokáže organicky skloubit se zběsilou akcí. Dokonalý je ovšem v zachycování emocí. A? už se jeho postavy zlobí nebo radují, smějí nebo pláčou, dělají to s hysterickou důkladností. Na téměř každé stránce se můžete setkat s divoce vytřeštěnýma očima, vyceněnými zuby či slzami tryskajícími z očí v mohutných fontánách. Stejně bravurně ovšem Katsura zvládá i statické scény, přičemž některé jeho portréty dosahují až fotografické realističnosti.
Dosud nejnovější mistrovou prací je série I“s. Stejně jako předtím v kra?asu M (který mimochodem hraničí až s hentai) tu Katsura zcela rezignoval na fantastické prvky a pustil se na tenký led čisté romantické komedie. A udělal dobře. I“s se staly jeho nejúspěšnější a nejlepší sérií. Tentokrát vedle tradiční odzbrojující přímočarosti obohatil svůj arzenál o mnohem rafinovanější a zákeřnější zbraně. Třeba o psychologii. Hlavní hrdina, středoškolák Seto Ichitaka, začíná jako typický Katsurův hrdina, tedy středoškolák bláznivě zamilovaný do své spolužačky. Jak ovšem příběh nabývá na objemu (zastavil se na 143 kapitolách), hází mu Katsura se zlomyslným úsměvem do cesty další a další dívky, které tak či onak komplikují jeho citový život, z něhož se pomalu ale jistě stává hodně strmá horská dráha. Příběh emocionálního štvance vláčeného nepříznivými okolnostmi od jedné milostné krize ke druhé zapůsobil na dospívající čtenáře Jump Comicsu jako magnet. Opět to není žádná myšlenkově hluboká psychologická sonda, ale nenáročný, neodolatelně poutavý a svižný příběh, který se čte jedním dechem.
Co se týče anime verzí Katsurových děl, kromě Wingmana se filmového zpracování dočkali ještě DNA^2 v podobě patnáctidílného seriálu, Video Girl Ai jako šestidílné OAV a podle I“s nedávno vznikla třídílná video série. DNA^2 je poněkud zmatené převyprávění mangy, zato tvůrci I“s se pokoušejí dějově navázat na comics, ale kvalitám předlohy se také ani neblíží. Katsura sám je také autorem artu k anime sérii Iria – Zeiram the Animation, což je čistokrevná science fiction o boji lovkyně odměn Irie s vraždícím nezničitelným monstrem Zeiramem.
Nedávno Katsura vydal pod hlavičkou svého studia K2R art book ke svým comicsům 4C stylově rozdělený na Heroes Side a Lovers Side. V současné době sní o pokračování svého Zetmana a rozšiřuje svou masivní sbírku sportovní obuvi.