Nadešel čas pro superlativy - recenze Fushigi Yuugi
09.04.2001 21:48  -  Série/Tajemná hra

Je několik minut poté, co skončil poslední díl Fushigi Yuugi. Slzy už oschly, ale jsem si jista, že FY je nejkrásnější anime, jaké jsem kdy viděla. Nádherný příběh, láska, smrtící nenávist, hořká minulost, přátelství - to všechno a ještě víc je v tomto seriálu skloubeno se skvělou grafikou, nádhernou hudbou, propracovanými charaktery postav a atmosférou, která v krajních chvílích dojme i toho nejzarytějšího realistu. Vždy jsem si říkala, že superlativy si nechám pro něco skutečně dokonalého, zdá se, že ten čas právě nadešel...

Ze začátku jsem si myslela, že jde o nějakou jednoduchou shoujo variaci na film "Nekonečný příběh", ale můžete si být jisti, že to byl jen můj první dojem. Ze začátku jednoduchý příběh o cestě dvou dívek do nitra knihy se mění v komplikovanou cestu, která vám dá poznat skutečné i falešné přátelství, lásku i bolest a smrt. Cestu mladé dívky k vlastní dospělosti a zodpovědnosti. Komedie se mění v drama, což seriálu zcela jistě neubírá na kráse.

Úvod do děje

Na začátku je Miaka normální dívka žijící v Tokiu Nadevše miluje jídlo, má strach z přijímacích zkoušek, je trochu nešikovná, dost dětinská, nicméně milá. Spolu se svou nejlepší přítelkyní Yui bez nějakého zvláštního záměru navštíví Národní knihovnu a začnou se dít věci...

Yui ji nechá chvíli samotnou a když se Miaka pokouší dostat z automatu něco k jídlu, upadne jí mince na zem a ve stejném okamžiku spatří iluzi rudého ptáka. Vydá se za ním a dojde do nepřístupné části knihovny s důležitými dokumenty, kde najde na zemi podivnou knihu "Vesmír čtyř bohů", psanou starou čínštinou. Společně s Yui ji začnou číst a jsou přeneseny do světa staré Číny. Yui je však navrácena zpět a zatímco ji zmatená Miaka hledá, mění se příběh v knize podle jejích zážitků. Osudy se začínají prolínat a text v knize není jen to jediné, co dvě přítelkyně sdílí.

Miaka je legendární dívkou tohoto světa a po nedlouhé době přijme úkol najít a sjednotit všech sedm strážců, jež jsou od narození vyvoleni, aby ji chránili, a vyvolat boha říše Konan - mocného fénixe Suzaku. Stává se legendární Suzaku no Miko. Úkol však není tak triviální, jak se ze začátku zdá... osudy Miaky Yui na sobě závisí víc, než by se kdy zdálo. Navíc je tu nepřátelská země Kutou...

Prostředí

Jak jsem již uvedla, příběh se střídavě odehrává ve světě podobném starověké Číně a moderním Tokiu. Tokio je zde prezentováno jako "ta pravá realita", Čína je "svět knihy". Obě prostředí však velmi úzce souvisí, dokonce se i prolínají. Čína je rozdělena podle světových stran. Na jihu se rozkládá Konan, střežený bohem-fénixem Suzaku, na východě Kutou pod ochranou dračího boha války Seiryuu, zasněžený severní Hokkan s želvím bohem Genbu a na západě leží Sairou pod ochranou tygřího Byakka. Hokkan a Sairou jsou klidné země, leč ohrožované výbojným Kutou, ale zároveň jsou zeměmi, kterým se povedlo najít svou Miko, svolat všech sedm jejích seishi a vyvoláním svého ochránce zachovat mír.

Postavy

Klasické charakteristiky postav ve stylu kde má kdo jaký symbol, kolik měří, kolik je mu let atd. se povalují všude po netu, takže je dle mého názoru zbytečné tvořit tu nějaké tabulky. Budiž mi tedy prominuto, že místo výčtu sourozenců, místa narození a významu symbolu se zaměřím na spíše charaktery postav jako takové. A budiž mi též odpuštěno, že se snažím nevyžvanit klíčové informace, a že se ve výčtu postav budu věnovat i "hochům (a děvčatům a vlkodlakům) na té špatné straně".

Miaka je jedna z hlavních postav (ještě o trošku hlavnější než Yui, takže je na prvním místě). Miaka je (podle anime pravidel) normální školačka, poměrně roztomilá a v průběhu děje dospívá a stává se zodpovědnější. Miluje jídlo, jídlo, jídlo... a pak taky Tamahomeho. Nemá ráda milostné trojúhelníky a perverzní chlápky. Nakaga taky zrovna nemusí.

Yui, toho času nejlepší kamarádka Miaky. Chytřejší a na rozdíl od Miaky se chová jako skoro dospělá. Taky dovede být pěkná mrcha, ale abych nepředbíhala. Zatímco Miaka zůstane po prvním kontaktu se světem knihy v Konanu, Yui je vrácena zpět do knihovny a čte Miačin příběh. Později je však i ona knihou přijata a opuštěná zanechána v Kutou, kde ji vezme pod svá ochranná křídla "pohledný blonďák" Nakago, shogun a velitel dvou třetin armády Kutou. A že ten se vyzná ve vymývání mozku, psychologickém vydírání a manipulaci s lidmi!

První ze Suzaku Seishi a ochránce Suzaku no Miko se jmenuje Tamahome. Jako každý správný hrdina je Tamahome pohledný mladý muž s příjemným hlasem a tvrdými pěstmi. Specializuje se na boj muže proti muži (takzvaně " na férovku"), leč nepohrdne ani mečem. Prostě kladný hrdina jak má být. Jen kdyby nadevše nezbožňoval peníze...

Hotohori je mladý císař Konanu, nebezpečně pohledný týpek s dlouhými vlasy a nádhernýma očima. Je pravda, že ze začátku je trošičku (pořádně) narcistický, ale to je jen jeho komická stránka, která v průběhu seriálu postupně zaplouvá do pozadí, až nakonec zmizí. Ve skutečnosti je Hotohori osamělý muž na jehož ramenou leží tíha rozhodování nad celou říší; mladík, zoufale zamilovaný do Miaky, která mu ze začátku neřekne ani ano ani ne, přestože její srdce má už od začátku Tamahome. Hotohori však stále doufá a jakmile má příležitost, pokouší se naklonit si dívku, která získala jeho lásku, již když byl dítětem - kdy doufal, že Suzaku no Miko, dívka z cizího světa, přijde a ukončí jeho samotu.

Kromě toho, že je imperátorem (skvělým) a má plnou vládu nad Konanem, je skvělý šermíř a zarytý ochránce Suzaku no Miko. No, my víme proč, že? Na rozdíl od ostatních seishi však nemůže stále provázet Miaku - třebaže by to dělal rád - nebo? je svázán vladařskými povinnostmi. Myslím si, že je to tak dobře, protože nevím, jak dlouho by mu vydržela jeho jemná a citlivá povaha, kdyby měl mít ten páreček Miaka & Tamahome stále před očima.

Chichiri stále nosí usměvavou masku, pod kterou skrývá ošklivou jizvu získanou v mládí. Pokud však masku sejme, můžete si být zcela jisti, že to o čem mluví, myslí smrtelně vážně. Speciální schopnosti u něj zahrnují někdy až udivujícně silnou magii (není se co divit, trénovala ho sama Taiitsu-kun, stvořitelka "Světa knihy") a takové drobnosti jako je teleportace, zavírání dveří pouhým lusknutím prstů a v neposlední řadě také schopnost proměnit se v kohokoliv jiného. Dost často pobíhá po okolí superdeformovaný a to i v případě, že ostatní jsou normální. Taky používá dva rozdílné hlasy.

Osoba známá jako Nuriko vládne neuvěřitelnou až nadlidskou silou a nadevše zbožňuje Hotohoriho. Císař toto nadšení bohužel (bohudík?) nesdílí, což u Nuriko zprvu způsobuje záchvaty brutality vůči okolí, zvláště pak Tamahomemu.

Tasuki je zrzavý sympa?ák s pořádně proříznutou pusou (a sexy tesáčky). Tenhle zrzavý bandita hned při prvním setkání unesl Miaku. Budiž mu ke cti, že tehdy ještě netušil, co si tím způsobí za potíže. Jak se dalo očekávat, milé Miko se podařilo zagitovat i jeho. Tasuki je velmi impulsivní a po nějaké době i celkem předvídatelný. Prohlašuje, že nesnáší dívky, ale dá se mu to věřit, když pro svou Miko nasazuje dobrovolně a bez nejmenšího zaváhání krk? Je upřímný, i když občas něco plácne, aniž by promyslel dopad svých slov.

Lékař Mitsukake vypadá mnohem starší než je a zcela jistě drží mezi všemi seishi rekord ve výšce (troufnu si prohlásit, že vzrůstem trumfne i Nakaga!). Před pár lety prožil osobní tragédii, přestal léčit lidi a uzavřel se ve svém domě jen s kočkou Tama. Miaka ho samozřejmě zverbovala také, protože jeho schopnost jednou za den vyléčit jakékoliv zranění se skutečně hodí, zvláště pokud se potulujete v okolí Suzaku no Miko.

Jako poslední z lidí Suzaka se objeví Chiriko. Aby to nebylo tak jednoduché, neprozradím vám o něm příliš. Snad jen: Je nadmíru inteligentní, má rád hudbu, je velmi mladý. Je mi líto, ale skutečně toho o něm nesmím příliš prozradit, abych vás nepřipravila o překvapení v případě, že jste FY ještě neviděli.

Lidem kolem Seiryuu no Miko šéfuje Nakago, čímž si právem vysloužil titul "nepřítel číslo jedna". Pohledný plavovlasý ctižádostivý shogun s temnou a bolestivou minulostí jedná podle pravidla: "když mohli jiní ubližovat mě, mohu já ubližovat jiným". Výsledkem drsného dětství je krutý, nelítostný, chladný muž, který nikoho nikdy nemiloval. Nakago kromě skvělých válečnických schopností, neuvěřitelně vysokého Ki (zeptejte se Soi, jak k němu přišel ~__^) a výjimečné síly darované Seiryuu dokáže mistrně manipulovat s lidmi kolem sebe a zneužívat druhé. Nepotřebných lidí se zbavuje, a? jsou spojenci, nepřátelé či civilisté. Dá se o něm bez nadsázky říci, že nikdo nikdy najisto neví, co se tomuto muži ve skutečnosti honí jeho pohlednou hlavou. Mezi Nakagovy speciální koníčky (k jeho lítosti od Suzako no Miko přísně zakázané) patří mučení Tamahomeho a ubližování Suzaku seishi obecně.

Soi je jediná žena mezi Seiryuu seishi. Nutno říci, že z toho pro ni neplynou žádné výhody. V minulosti ji Nakago zachránil z nevěstince, za což ho bezmezně miluje. Oblékaná jako bojovnice, ovládající blesky, mající schopnost prostřednictvím sexuální techniky zvyšovat Ki (životní sílu, jinak také Chi) muže stojí Nakagovi vždy věrně po boku, a? se děje cokoliv - připravená jak eliminovat jakoukoliv sokyni, tak položit za milovaného zachránce život.

Fyzicky zcela identická dvojčata se společným Ki, ale rozdílnými srdci. Na rozdíl od mladšího bratra je Amiboshi citlivý a milý přemýšlivý chlapec, jež sice dokáže kontrolovat životní sílu druhých prostřednictvím hudby, ale kterému boj přináší jen sklíčenost. Suboshi je zas impulzivní mladý bojovník, dost krutý, mstivý a příliš horkokrevný. Ohledně zabíjení nemá velké zábrany a neštítí se ani několikanásobné brutální vraždy nevinných ve jménu pomsty. Ve svém životě má jen dva lidi, na kterých mu záleží: bratra a Seiryuu no Miko.

Ashitare - šeredný starý zablešený vypelichaný uslintaný brutální páchnoucí tupý vlkodlak (promiňte, mám osobní předsudky, ale po tom, co udělal...). Nakago tuhle bestii našel v nějakém obludáriu potulného cirkusu a vytáhl tuhle poskvrnu tváře světa na světlo, za čímž si vysloužil, jeho totální oddanost a poslouchání na slovo. Ashitare je jako pes - nechá se od páníčka bez odporování zbičovat. Abych nebyla krutá: kdyby se o něj někdo staral a od dětství se němu choval jako ke člověku, nemusel by Ashitare skončit s koníčky zahrnujícími brutální zabíjení a kanibalismus.

Tomo, málem bych na něj zapomněla. Ano, to je ten chlápek s děsivým make-upem a ještě strašlivějším smíchem. Ne, nemám nic proti zvuku "kakakakakakaka", ale vždycky mám pocit, jako by se při tom dusil. Ano, přestanu rýpat. Tomo je mi totiž docela sympatický a to hned z několika důvodů. Zaprvé se shodujeme na tom, ze Nakago-san je prostě kus (háček je v tom, tento názor má i ta mrška Soi, jejíž náklonnost "velký šéf" za jistých podmínek akceptuje, zatímco o Toma ani vstřícným pohledem nezavadí). Za druhé je Tomo docela jemný a milý člověk (jak s oblibou prohlašuje) a snaží se svým obětem smrt co nejvíce ulehčit. A za třetí má hezké žluté oči. Docela fajn je i to peří... tedy určitě ne z Tamahomeho pohledu, ale necháme toho, nerada bych totiž prozrazovala věci budoucí. Ta šílenost, kterou nosí má být snad kostým čínské opery, včetně zmíněného hrozného make-upu. Nenávidí Soi, protože mu přebrala Nakaga, čímž je snad zodpovězena i otázka jeho sexuální orientace. Tomo má prostě ohledně výběru partnera dokonalý vkus! Jeho specialitou je tvoření iluzí prostřednictvím mušle zvané Shin.

Miboshi je mi snad ještě odpornější než Ashitare a to už je co říci. Tahle malá vznášející se kreatura nemá vlastní tělo a tak krade těla dětí, jejichž slabá vůle mu nedokáže odolávat. Vzhledem k jeho magickým schopnostem je jakýmsi temným protějškem Chichiriho. Nakago si nejvíce cení jeho schopnosti vyvolávat monstra.

Magie, speciální schopnosti

Každý ze sedmi lidí nesoucí znamení hvězdné konstelace, takzvaní seishi, má speciální schopnost darovanou mu bohem, ke kterému náleží. Síla pramení ze seishi symbolu - znaku umístěného kdesi na těle, přičemž se umístění znaku liší. Ve FY klasická magie jako taková neexistuje (a jestli ano, tak ji přede mnou dobře schovali).

Souboje

Souboje nejsou vždycky fér, někdy dokonce ani trochu (například když stojíte ve vodě a protivník se vás snaží usmažit blesky). A není pravdou, že kladní hrdinové neumírají, nebo "neumírají nastálo". Umírají všichni: tu záporní, ti kladní, dokonce i zcela nevinní lidé. Na rozdíl od jiných shoujo jsou hlavní hrdinové schopni setrvat v boji i když přijdou o nadpřirozené síly. Ne, nesednou si někde do rohu a nepláčí nad svým neštěstím, opakujíc si "co jen budu dělat, co jen budu dělat, jsem naprosto bezmocná" jako někdo (drobná narážka na nejmenovanou postavu v nejmenovaném shoujo seriálu). Naopak, rvou se jako lvi až do úplného konce!

Nepřátelé, protivníci, prostě "ti špatní"

O Fushigi Yuugi mohu bez nadsázky prohlásit, že jak jedna, tak i druhá strana má své důvody pro to, aby se chovala tak, jak se chová. Charaktery postav jsou od začátku pevně určené, minulost jednotlivých hrdinů je vyřešená a postupně vyplouvá na povrch, přičemž do jisté míry ospravedlňuje jednání "těch na špatné straně". Ovšem ani záporáci nejsou zdaleka černobílí a mnohdy provedou překvapivou věc.

Co mě nadchlo, byl způsob vyřizování si účtů. Žádné haldy monster křížících hlavním postavám cestu dle rozkazu jednoho "velkého šéfa". Špatní hoši si problémy vyřizují osobně, nezřídka se do boje pustí i sám velký Nakago. Občas se i "záporák" vzepře. Některé postavy se nenávidí nejen se svými protějšky z řad Suzako seishi, ale i mezi sebou. Nakago je "dobrý a laskavý šéf", kterému leží na jeho studeném srdci blaho jen jediného člověka, kterého kdy považoval za důležitého- sebe. S vypočítavostí sobě vlastní průběžně odstraňuje spojence, kteří "již dosloužili".

Grafika, hudba, provedení

Postavy jako takové jsou nádherně nakreslené, zvláštní péči získaly oči. Fyzické proporce jsou realistické (i když v jedné chvíli vypadala Miaka jako přeštípnutá vosa). Okolí je taky hezké. Hlasy postav jsou velmi vhodně zvolené (zvláště pak moji oblíbenci Nakago-san a Hotohori-sama).

Hudba je případ sám o sobě. Musím přiznat, že kompletní soundtrack FY a téměř všechny písničky z vydaných CD jsem znala asi rok před tím, než jsem měla možnost tuto nádheru shlédnout. Osobně považuji hudbu z Fushigi Yuugi za jednu z nejhezčích anime žánru vůbec. Písničky jsou hodně náladové a i jednoduché melodie - třeba hrací skřínka v zamilované scéně mezi Tamahomem a Miakou - se vám vryjí do paměti na hodně dlouho. Nikdo mi nevymluví, že FY je z jakéhokoliv úhlu pohledu téměř dokonalá.

Chyby, vady, nedostatky

Jen drobnost: Jakto, že Miaka i Yui rozumí jazyku lidí ze "světa knihy" (čínština) a později lidé z Tokia rozumí Tamahomemu? Tímto skončím rýpání.

Závěr