Lenivá procházka po konci světa

Konce lidské civilizace už jsme byli v mnoha vědeckofantastických titulech svědky nesčíslněkrát. Manga s prapodivným názvem “Deník z nákupní cesty do Jokohamy” (Yokohama Kaidashi Kikó) nám ho ale předvádí v úplně jiném světle, než bývá u postkatastrofických sci-fi zvykem...

Ashinano Hitoshi, autor této mangy, nás uvádí do světa, jehož tvář změnila blíže neurčená katastrofa. Hladiny oceánů stouply a zaplavily příbřežní oblasti Japonska, nepoužívané silnice se pomalu rozpadají, stejně jako opuštěné domy, jejichž obyvatelé zmizeli kdovíkdy kdovíkam. Mohlo by se zdát, že takové prostředí si bude vynucovat temný a neradostný příběh, ale pravý opak je pravdou. Ve skutečnosti patří YKK mezi nejvíc optimisticky – a nostalgicky – laděné mangy, které jsem měl to potěšení číst.
Vlastní příběh se točí kolem androidí slečny Alfy, která provozuje stejnojmennou kavárnu v kterémsi ze zapadlých koutů Japonska – přičemž přívlastek "zapadlý" platí i v intencích světa YKK, kde žije lidí poskrovnu. Ashinano tu rozehrává vláčné představení pro nepočetný ansámbl: postavy, které v manze vystupují, by se daly spočítat na prstech. Autor tak může zaměřit pozornost na barvitý popis charakterů, prostředí a nálad. A to je věc, kterou zvládá mistrovsky, to je rys, který vyzdvihuje Yokohamu vysoko nad běžný průměr konzumní mangy a jenž tento autorský debut už osmým rokem řadí mezi nejoblíbenější tituly mateřského magazínu Kodansha Afternoon.
Yokohama Kaidashi Kikó může být bez rozpaků označena za lyrickou mangu a řada kapitol vskutku působí jako haiku doprovázené obrazem. Tento dojem dále podtrhuje styl kresby, která místy upoutá geniální jednoduchostí, jindy zase – zvláště u podrobně prokreslených krajin – zaujme detailním zpracováním, které čtenáře přiměje zůstat nad jediným obrázkem v tichém údivu. Že autor Yokohamy vládne stejnou měrou štětcem i perokresbou, pak dokazuje několik celobarevných kapitol, jejichž pastelové tóny báječně zapadají do celkové nálady světa YKK.
Díky své popularitě se Yokohama Kaidashi Kikó dočkala i anime zpracování, a to hned dvakrát. V obou případech se jedná o dvoudílné OAV (Yokohama Kaidashi Kikó a YKK: Quiet Country Café), ve kterých se filmaři věrně drželi původní předlohy. Zatímco však divák obeznámený s původní mangou své hrdiny na obrazovce jistě vřele uvítá, není zcela zaručeno, že anime bude kladně přijato i těmi, kteří jsou ve světě YKK teprve nováčky. Ačkoliv režiséři pro zfilmování pečlivě vybrali z mangy ty nejdramatičtější momenty, jedná o silně náladovou záležitost, která postrádá rychlý dějový spád i dynamickou akci.
Yokohama Kaidashi Kikó nejspíše nebude titulem pro každého. Stejně tak jako japonská kuchyně pravděpodobně neosloví milovníky hamburgerů, tak se najde řada lidí, kterým se YKK bude zdát mdlé, nudné a nevýrazné. Na vině přitom nejsou hamburgery ani suši; záleží na osobních preferencích každého z nás. A tak je třeba chápat i tuto recenzi: Jako malou pozvánku na unikátní hostinu uvozenou podivným jménem "Deník z nákupní cesty do Jokohamy".