MangaCZ Dnes je 19.1.2018, Registrovat...

Musíš vyhrát!
25.03.2003 07:00  -  Série/Hikaru no Go

Chcete zažít strhující napětí? Chcete si zahrát Go? Toužíte být v něčem úplně nejlepší? Také prožíváte sportovní utkání, jak se říká, "naplno"? Chcete poznat zajímavý okruh lidí hrajících Go? Chcete vidět, jak vypadá šampionát v deskové hře? Pokud jste alespoň na jednu z otázek odpověděli ano, tak určitě neuděláte chybu, když se podíváte na seriál Hikaru no Go.

Hikaru no Go patří do žánru sportovního anime. Tématem je totiž japonská společenská hra Go. U nás bych ji přirovnal nejspíše k šachům. Jistě se tu nabízí ona otázka, zda-li jsou šachy (a tedy i Go) vůbec sportem.
Podle mně jsou šachy uznávaným sportem, konají se různá i mezinárodní klání, turnaje, zakládají se kluby atd. S Go se má situace obdobně. Jen je to hra, nebo chcete-li sport, známější spíše na vzdáleném východě.
Další námitkou může být, že šachy, potažmo řečeno Go, jsou hrou velmi nudnou oproti jiným sportům, že v nich nenajdete tolik dramatických okamžiků jako například v hokeji. Seriál Hikaru no Go vám dokáže, že to vůbec není pravda. Při samotném sledování jednotlivých zápasů (her) budete mít nervy natažené k prasknutí. Každé další kolo, každý další tah budete očekávat s napětím. Já bych dokonce řekl, že toto je hlavní síla celého seriálu. Hra na city.
Až neuvěřitelně vypjaté situace znásobují efekty grafické: zastavení času, zpomalení pohybu, stínování, detaily očí, hrací plochy nebo i jen jednotlivých hracích kamenů, a zvukové: hudba, zvuk dopadu kamenů na desku nebo tikot hodin totožný s bušením srdce. Autoři dělali vše pro to, aby nezapomenutelný zážitek ze hry měl i divák, který hře absolutně nerozumí (můj případ). Sice pravděpodobně ze samotného pohledu na rozehranou hrací plochu nic nepoznáte, rozestavení kamenů vám nic neříká, ale veškeré prvky okolí působí tak silným dojmem, že vás okamžitě vtáhnou do děje a vy přesně víte, kde se stala chyba. Postavy dost často používají speciální odborné označení pro postavení kamenů, určitě si je nebudete všechny pamatovat, a i kdybyste si nezapamatovali ani jedno, neubere to na přehlednosti, s kterou je každá hra, každý zápas podán. Možná se při tom některá pravidla dokonce naučíte. Pokud ne při samotném seriálu, tak se je naučíte při takovém bonbónku, který autoři připravili. Za každou epizodou je krátká filmová sekvence, kde učitelka vysvětluje Go dvěma malým dětem. Já osobně v tom spatřuji také jistou snahu přitáhnout k samotné hře ještě více zájemců.
Ani děj seriálu není příliš fádní. Dalo by se očekávat, že budeme sledovat kroky nějakého hrdiny, který bude hrát Go, řekněme v nějakém turnaji a bude postupovat proti stále lepším a lepším protivníkům. Mohu vás ale uklidnit, není tomu tak. Hlavní hrdina, chlapec jménem Hikaru, vůbec Go neumí, naopak raději hraje fotbal a Go je pro něj nuda. Jednoho dne však na půdě domu svého dědečka objeví hrací stůl pro Go, v němž byl stovky let uvězněn duch starého mistra v Go, Sai. Hikaru je jediný, kdo ho může vidět a slyšet jeho hlas. Sai byl po spoustu let uvězněn pouze na půdě a teď touží zahrát si Go. Prostřednictvím Hikaru má šanci. Nemůže sice pohybovat kameny, ale může mu diktovat jednotlivé tahy. Je pro něj těžkým úkolem přimět Hikaru Go vůbec hrát. Několikasetletý duch se ale nedá tak lehce odbýt, a tak Hikaru zasedne proti svému prvnímu soupeři. A už tento první soupeř je velmi výjimečný, je to totiž, jak se později ukáže, nejlepší amatérský hráč Go. Hikaru si ho vybral, protože to byl jediný kluk v klubu, do něhož zašel, a na dospělého si netroufal. Ostatní ho sice chtěli varovat, ale hra už začala. O to větší bylo překvapení, když Hikaru hned po několika tazích vyhrál. Tato hra se stala silným zážitkem pro oba hochy. Hikaru se díky pocitu vítězství i později vracel k hracímu stolu i přesto, že to dříve považoval za nudu, a protivník nikdy nepřestal hledat chlapce, který jednou náhodně vstoupil do jeho klubu a bez problémů ho porazil.
Dost velkou část snímku zabírají jednotlivé hry. Hikaru se přihlasí do školního klubu Go, zúčastní se několika turnajů a pomalu se začne Go učit i sám, a je schopen hrát bez Saie. Tím nejvyšším cílem je být profesionálem. Cesta tam je velmi dlouhá a Hikaru se mezitím setká se spoustou různých soupeřů. Nemusí být ani stále lepší, ale vždy přijdou s něčím novým, s nějakou novou záludností, kterou zápas obohatí. Navíc tu probíhá ono dilema, je-li skutečným šampiónem Hikaru nebo Sai. To jsou elementy, které činí tento seriál víc než zajímavým.
Protože se jedná o novější dílo, je animace i kresba velmi kvalitní. Kresba odpovídá průměru dnešních seriálů. Animace je malinko ochuzená, nebo? vlastní téma nahrává spíše statickým obrázkům na hráče nebo hrací plochu. Go opravdu není hra, kde by bylo nadmíru pohybu. Statické obrazy umožňují více působit na smysly diváka
Hudba je asi nejslabší článek seriálu. Je totiž opravdu jenom průměrná. Scénu podbarvují melodie klasické hudby. Větší působnost má právě v šokujících okamžicích. Musím zmínit i jpopové písně v openingu a endingu, protože ty mně přišly jako nejlepší. O závěrečnou skladbu se postarala skupina Dream.