MangaCZ Dnes je 24.4.2018, Registrovat...

Oshiiho vejce
03.03.2003 07:00  -  Série/Angel's Egg

Mamoru Oshii je známý především jako režisér kyberpunkové klasiky Ghost In The Shell nebo jako autor scénáře temného futuristického thrilleru Jin-Roh. V jeho minulosti se ale dají najít mnohem podivnější kousky. K těm nejbizarnějším a zároveň nejpůsobivějším patří surrealistická religionistická metafora Angel´s Egg.

Angel´s Egg (Tenshi no Tamago) z roku 1982 je Oshiiho prvním celovečerním filmem (předtím se věnoval především televiznímu seriálu Urusei Yatsura podle comicsu Rumiko Takahashi) a rozhodně se nedá říct, že by si mistr pro svůj vstup na velké plátno vybral zrovna lehký žánr. Podobně jako třeba David Lynch ve svém debutu Mazací hlava téměř rezignuje na slova a vypráví svůj příběh především pomocí sugestivních, velmi nejednoznačných obrazů. Na rozdíl od Lynche, avšak zcela v souladu se surrealismem, se soustřeďuje především na archetypální křes?anské symboly.
Jedinými protagonisty příběhu jsou dívka s vejcem a poutník s křížem. Ani jeden z nich netuší, co se ukrývá uvnitř vejce, které dívka nosí všude s sebou. Poutník by se to rád dozvěděl, zatímco dívčiným posláním je vejce chránit. Ovšem skutečným hrdinou snímku je svět, kterým obě postavy procházejí. Kulisu příběhu tvoří polorozpadlé opuštěné město, jehož pochmurně monumentální architektura je zjevně inspirována starým kontinentem. To dokládají mj. nejrůznější gotické kašny a chrliče, na něž hrdinové narážejí takřka na každém kroku. Voda vůbec hraje ve filmu velmi zásadní roli, když už ne přímo, tak alespoň přeneseně. Jedna z nejpůsobivějších scén filmu zachycuje lov přízračných rybářů s harpunami na stíny obrovských ryb odrážející se na zdech domů.
Už od úvodního záběru obřího embrya rýsujícího se proti zamračené obloze je vizuální stránka naprosto úchvatná. Z výtvarného hlediska patří Tenshi no tamago k naprosté špičce žánru. Autorem designu je proslulý výtvarník Yoshitaka Amano, který pracoval mj. na snímcích Vampire Hunter D. nebo Ninja Scroll a pro Neila Gaimana kreslil Sandmanovský speciál The Dream Hunters. Jeho styl je na hony vzdálen všemu, na co jsme u anime zvyklí. Amano jde totiž přímo ke kořenům a čerpá inspiraci z evropské gotiky. Snad jen postavy připomínají pozdější Oshiiho typický character design.
Jak jste asi už pochopili, Angel´s Egg skutečně není jednoduchým diváckým soustem. Oshii se pustil na tenký led v mnoha směrech. Příběh tu je, ale ohlodaný na samu dřeň tak důkladně, že divák ještě v hrubých rysech chápe, co se děje, ale proč se to děje a jaké jsou okolnosti toho dění už autor neprozrazuje. Tempo snímku je ještě pomalejší a hypnotičtější, než u režisérových pozdějších prací, takže vám chmurná atmosféra příběhu zalézá pod kůži pozvolněji, ale o to důkladněji. Téměř naprostá absence dialogů na jednu stranu atmosféru díla ještě umocňuje, na druhou stranu může přispět k totálnímu znudění netrpělivějších diváků. Když k tomu připočteme naprostou nejednoznačnost snímku jako celku a množství křes?anských symbolů, máme kultovní film, který mnoho diváků odzívá, ale stejný počet jej bude bezmezně obdivovat.
Oshiiho vejce je ještě větší hlavolam než to Kolumbovo. Na rozdíl od slavného mořeplavce totiž sám autor neví, kde skořápku naklepnout, aby vejce stálo. Oshii sám přiznává, že tomuto velmi osobnímu dílu příliš nerozumí. Přesto se na internetu objevují články pokoušející se snímek interpretovat (existuje dokonce diskusní fórum o tomto filmu). Oshiiho vejce jako by zapadalo do všech těchto kategorií a zároveň do žádné. Patří tedy do specifického subžánru anime označitelného názvem „nepochopitelnosti“. Tuto nepochopitelnost ovšem autor buduje zcela jinými prostředky než tvůrci např. Seriál Experiments Lain nebo Perfect Blue. Jedná se každopádně o jedno z nejzvláštnějších děl, na jaká můžete v anime narazit.

Angel's Egg — film
Průměrné hodnocení 9.1/10 (36 hlasujících)
9.1