Recenze Grave of the Fireflies
09.04.2001 21:40  -  Série/Hrob světlušek

Smutné, depresivní drama z Japonska na konci druhé světové války.

Jde o jeden z mála anime, které podporují názor, že Japonci chápou animaci jako jiný (levnější) způsob na výrobu filmů. Tento film by se bez větších problémů mohl natočit jako hraný, ale výsledek by zřejmě nebyl tak působivý. Velkou část výsledného naprosto ohromujícího dojmu, vedle dokonalého scénáře, vytváří animace ve stylu "cute", která až krutě kontrastuje se zobrazovanými scénami v Grave Of The Fireflies.

Smutný příběh je vyprávěný vzpomínkami mrtvého chlapce o tom, jak se snažil přežít a ochránit naivní dětství své sestry. Je to právě jeho sestřička nepoznamenaná krutou životní realitou, která v každodenní hrůze války trpí nejvíce. Stáváme se tak svědky událostí, v nichž se prolíná dojemnost s radostí z obyčejného života a naivita dětského pohledu na svět s krutostí a nesoucitem okolí. Celý příběh je tímto způsobem postupně veden k drsně reálnému tragickému závěru, jehož depresivnost se ještě více umocní, když si znovu vybavíme úvodní scénu umírajícího chlapce opovržlivě míjeného kolemjdoucími. Nepovažuji za nutné dále rozepisovat a konkretizovat děj filmu, který si podle mého zaslouží jedno z prvních míst v top ten anime. Grave Of The Fireflies vznikl podle autobiografické novely 'Hotaru no Haka' napsané Nosakou Akiyukim, který se tímto dílem zbavil svých vlastních traumat okolo smrti své malé sestry za války. Námětu se chopil režisér a scénárista Isao Takahata a mistrně toto dílo převedl na filmový pás. V průběhu filmu se chytře střídají smutné až temné scény s těmi "oddechovými" (ty jsou ovšem stejně ponuré a depresivní, když si uvědomíme celkovou situaci, v níž se hrdinové nacházejí) a díky "kameře" a střihu, které s jsou na úrovni hraného filmu, divák brzy zapomene že sleduje animovaný film. Bylo by hříchem nezmínit se o animaci, která je v případě tohoto filmu naprosto dokonalá, a díky níž sledujeme nádherné záběry poletujících světlušek. Právě realizace těchto dojemných obrazů v hraném filmu by byla nepředstavitelně nákladná.

Grave Of The Fireflies nemá za cíl hledat konkrétního viníka za to,co válka napáchala Japonsku, nebo dokonce probouzet japonské vlastenectví. Filmu jde o otevřené odsouzení války jako takové a o kritiku bezcitnosti společnosti (aniž by sklouzávalo do kýčovitého působení na city jako dokumenty Člověk v tísni). Díky těmto faktorům vzniklo filmové dílo hledající sobě rovného (nejen mezi animovanými filmy), na které zaručeně nikdo nezapomene. Tento film je opravdu hodný všech superlativů, které jsem v recenzi použil, a jestli jste už měli tu čest, doufám, že mi dáváte za pravdu. Pokud jste ještě Grave Of The Fireflies neviděli, rozhodně se to pokuste napravit (totéž platí i pro zaryté odpůrce anime).