MangaCZ Dnes je 20.6.2018, Registrovat...

Maniakální Perverzní Destruktivní Psycho – MPD Psycho
11.02.2003 08:00  -  Série/MPD Psycho

MPD PsychoBýt detektivem v psychopaty přeplněném japonském velkoměstě není žádný med. Zvláš?, když onen detektiv trpí těžkou schizofrenií a navíc jednou z mnoha osobností, které bydlí v jeho hlavě, je šílený masový vrah. MPD (Multiple Personality Detective) Kazuhiko Amamiya ale dělá, co může.

Pod mangou MPD Psycho je scénáristicky podepsán Eiji Otsuka, autor krví nasáklých sérií Psychometer Eiji a Leviathan. Kresbu má na svědomí Sho-U Tajima, který má na kontě například čtyřdílnou romantickou sérii Brothers. Zatímco tam se zabýval lidskými srdci spíše z psychické stránky, v MPD je zkoumá z čistě fyziologického hlediska.
Zločinci, se kterými mají Amamiya se svou kolegyní Machi Isono co do činění, rozhodně nejsou žádní troškaři – Otsuka se tu, jak je ostatně pro Japonce (a zvláš? pro něj) typické, snažil eskalovat násilí na co možná největší míru. Fanatický obdivovatel Machi Isono se pomstí ženě, která Machi omylem ušpinila šaty rtěnkou, tak, že vyhodí do vzduchu několikapatrové obchodní centrum, v němž dotyčná právě nakupuje. Uznávaný architekt a v soukromí šílený zahradník Suguru Ueno zase svým obětem sází do mozku semínko a pak s uspokojením sleduje, jak z něj klíčí květina. Hrdinové si tedy v žádném případě nemohou stěžovat na nudu v práci.
Z epizodálních četnických hororesek velice záhy vykrystalizuje jednotící prvek, který prochází napříč všemi Amamiyovými případy. Tím prvkem je tajemná organizace, která pomocí očních implantátů vyrábí vraždící psychopaty ve velkém (praktická rada pro čtenáře: šíleného zabijáka lze jednoduše rozpoznat podle čárového kódu na oční bulvě). S touto organizací Amamiyu pevně poutá masový vrah jménem Shinji Nishizono, který je jednou z mnoha detektivových osobností. Právě postupné rozmotávání nitek, jež tajemná organizace spřádá a do nichž je hlavní hrdina nedílně zapleten, udržuje čtenáře v neustálém napětí a je asi největší příčinou úspěchu série.
Otsuka také umí velmi obratně prolínat různé žánry a vyprávěcí postupy. Stíhání některých psychopatů se nese v duchu klasické konverzační detektivky, jiný případ nás zavede do temných hlubin hororu, s bývalým reportérem a současným vraždícím šílencem Kikuo Toguchim zabrousíme do rozbouřených vod akčního žánru a praktiky tajemné organizace maskující se za společnost vyrábějící umělé oči zase spadají do žánru mysteriózní science fiction. Přesto si ale série zachovává jednotnou chladnou atmosféru a plynulé tempo vyprávění.
Dalším kladem je poměrně vysoká hustota originálních nápadů. Vrazi se neomezují jen na upocené zabíjení podle sedmi smrtelných hříchů, ale vymýšlejí si mnohem rafinovanější důvody a způsoby smrti. Navíc jen málokdy patří do elitářské skupiny samolibých vraždících intelektuálů typu Hannibala Lectera. Většinou jsou to frustrovaní loseři neschopní fungovat ve společnosti nebo sadističtí agresivní mladíci. Ani dětští vrazi nejsou v Amamiyově světě výjimkou. To, že Otsuka vypráví svůj příběh chladně neosobním stylem a že je ke svým postavám často dost nelítostný, ani nemá cenu připomínat, protože to je v manze poměrně obvyklý postup.
Přestože MPD Psycho jednoznačně přiznává inspiraci euroamerickými thrillery, jednomu typicky japonskému lákadlu se přeci jen nevyhnulo, a sice dívčí školní uniformě. Kromě toho, že se několik vražd odehrálo v prostředí střední školy, nasadil autor do příběhu jako komickou postavu středoškolačku Miwu Isono, jejíž naivní entuziasmus působí mezi všudypřítomnými krvavými fontánami opravdu bizarně.
Také kresebně je MPD Psycho skutečně na úrovni. Oproti Brothers, což je typický shounen, si tu Tajima vytvořil svůj velmi osobitý styl vyznačující se úzkými ostrými linkami a velmi citlivými přechody mezi bílými a černými plochami, přičemž bílá tu má jednoznačně navrch. Všechny jeho postavy vypadají poměrně realisticky a většina z nich, včetně kladných hrdinů, je navíc obdařena skutečně démonickým výrazem. Za zmínku stojí i vynikající obálky se surrealistickými kolážemi, v nichž jsou části lidské anatomie poskládané do bizarních tvarů.
MPD Psycho zkrátka nelze jednoduše odpískat jako primitivní zábavu pro násilnická individua. Když už, tak jako inteligentní zábavu pro násilnická individua. Alespoň já jsem se při jeho čtení skvěle bavil.

MPD Psycho — manga
Průměrné hodnocení 9.4/10 (15 hlasujících)
9.4