MangaCZ Dnes je 24.1.2018, Registrovat...

Žít je víc, než si zaslouží – recenze Now&Then, Here&There
24.01.2003 14:25  -  Série/Now and Then, Here and There

Shuu prožívá naplno sladké dny svého dětství v malém japonském městě. Je plný elánu a neexistuje nic, co by mu mohlo zkazit náladu. Shodou okolností se však střetne s tichou dívkou Lala Ru, které visí kolem krku modrý přívěsek. Po něm touží šílený král usilující o ovládnutí světa, z něhož Lala Ru pochází. Pronásledovatelé se brzy objeví a Shuu, který se dívce v nesnázích ze všech sil snaží pomoci, je spolu s nimi přenesen do jejich světa. Zápletka je dost slabá – je snad tolik vychvalované Now&Then, Here&There pouhým akčním scifi příběhem čerpajícím inspiraci z mahou shoujo?

Lala Ru a Shuu Naštěstí se brzy ukáže, že tahle obava je lichá, Now&Then, Here&There se liší například od Flame of Recca stejně jako francouzský archiv od sladkého bolehlavu. Svět, v němž se Shuu ocitne, byl inspirovaný dokumentem o dětských vojácích v Africe a je nedělitelně tvořen pouští, nedostatkem zdrojů a šílenstvím. Duševně chorý král ovládající starou pevnost s názvem Hellywood (?!) doplňuje stav svého vojska dětmi, které stejně jako zásoby získává plundrováním okolních vesnic. A kolem dětí vytržených ze svého prostředí a donucených účastnit se válečné mašinérie se točí celý příběh. Ten je tvořen kompaktním a rychlým sledem nevyhnutelných událostí, avšak je lineární a až příliš jednoduchý. Pokud by hlavní důraz seriálu spočíval na základní dějové linii, tak by asi nemělo cenu se na něj dívat. Jenže příběh samotný slouží jen jako kostra, na niž se jako svaly a nervy nabalují přímočaré i subtilní metafory, přidává se stále jemnější kresba vláken spojujích jednotlivé postavy a jasní se obraz jejich psýché. SaraTo vše směřuje k jednomu jedinému sdělení, jež je až nadmíru nejaponské: „I kdyby ti zpřeráželi nohy, ruce i žebra, znásilnili tě a vyvraždili celou tvou rodinu, tak to nejhorší, co se ti může stát, je, že začneš toho, kdo ti to způsobil, nenávidět a propadneš touze po pomstě.“ Ke cti seriálu ovšem třeba připočíst, že autoři vědí, jak by se na takové chování díval Darwin, a že se rozhodně vyhýbají idealizovaným zjednodušením. Když se ale rozpomenete na etnické konflikty v Africe, tak je vám hned jasnější předkládaný názor, že nenávist plodí nenávist a malý plamen může posléze spálit statisíce obětí. Jak ale zastavit krvavý kolotoč?
S poměrně komplikovanou myšlenkovou strukturou kontrastuje zvolený styl kresby, který jako by z oka vypadl dětským akčním anime. Už podle vzhledu se snadno pozná, která postava je kladná a která záporná. Nabuca Režisér Akitaro Daichi (Kodomo no Omocha, Elf Princess Rane) toho však využil jako další stránku podporující symbolickou rovinu série. Pro děti totiž tento seriál určen není, přestože většina násilí se navzdory současným trendům odehrává mimo kameru. Jediné, co si dítě může odnét z tohoto seriálu, jsou noční můry. Narozdíl od Miyazakiho filmů totiž v Now&Then, Here&There víra v dobro ukryté v lidských duších shořela na hranici z krutosti, egoismu a šílenství. Jen samotný Shuu je příčetný podle našich měřítek. Na obrazovce stráví nejvíce času, avšak vzhledem k tomu, že se za celou dobu prakticky nezmění, připomíná do jisté míry jen kulisu přinášející před zrak diváka svoji nikdy neporušenou první zásadu: „Chci žít za každou cenu, jen živý se mohu dožít lepšího zítřka. Než však zabít, raději zemřít.“ Mnohem důležitější jsou tak postavy Lala Ru, Nabuco a Sara, z nichž poslední se seriálem prakticky jen mihne, ale cesta jejího Já je pro stavbu primárního sdělení nenahraditelná.
Now&Then, Here&There patří k těm nemnoha anime, která se nesnaží jen bavit či strašit diváka, ale i vyjádřit netriviální názor na to, co je dobré a špatné. To, že nejde o únik do nějaké fantaskní budoucnosti, naznačuje už sám název anglického vydání a v samotném seriálu naleznete spoustu odkazů, které můžete snadno identifikovat jako vyslovení se o současném světě. Pokud hledáte u anime hlavně zábavu, tak tento seriál vynechte – základní dějová kostra nepatří k nejdůmyslnějším. Schází mu také realističnost Takahatových filmů nebo pokus o umělecký experiment BoogiePop Phantoma. Zatoužíte-li ale někdy po něčem podobném těmto titulům, je Now&Then, Here&There dobrou volbou.