MangaCZ Dnes je 19.4.2018, Registrovat...

Má složitá cesta k X/1999
09.04.2001 17:15  -  Série/X

Když jsem rozbalil svůj poslední balíček milostivě zaslaný panem Amazonem, našel jsem v něm i první díl série s podivným názvem X/1999. Toto dílko se stalo už v pravdě legendární, co se anime týče, já jsem však človíček zatížený spíše na šustící papír, a tak si teď budeme chvíli povídat o původní manga verzi.

Po prvním nahlédnutí pod stylově černý obal, putovala kniha do poličky. Proč? Kresba mne nijak neuchvátila a hlavně, když jsem si vzadu přečetl, že se jedná o shoujo (manga pro dívky), naježily se mi chlupy na mé mužné hrudi a znechuceně jsem knížku odložil. Po čase jsem však přečetl všechny ostatní comicsy, které mi v té zásilce přišly a nastalo období sucha - čekání na další kousky z mých oblíbených sérií. V tomto pohnutém čase jsem se rozhodl knížku s nápisem X/1999 Prelude pokusit přečíst.

Příběh začíná příchodem teenagera Kamui do Tokia po šestiletém výletě kamsi. Kamui je záhy atakován několika svéráznými zombíky, aby bylo názorně ukázáno, že je nadán velmi ojedinělou psionickou silou. První kroky po dluhém odloučení zavedou Kamuiho kupodivu do školy, kde se poprvé seznámíme také s překrásnou dívkou Kotori, která už od svých dětských let Kamuiho miluje a neustále sní o jeho návratu. Jak už jsem podotkl, tento sen se jí splní a Kamui se vrátí do Tokia, do studijního procesu a dokonce i do její školní lavice. Kam se však rozhodně vrátit nehodlá, je její srdce. Kamui dokonale ignoruje svého bývalého přítele Fumu a křehkou Kotori dokonce požádá, aby ho nechala na pokoji. Do této chvíle je děj horší než leckterý díl libovolné argentinské telenovely, čtenář je vystaven dokonce romantické scéně z pískovišně, na kterém si malá Kotori s ještě menším Kamuim slibují manželství, což může pro leckoho znamenat konec četby. Upřímně ale mohu říci, a konečně prozradit, byla by to chyba!

Do příběhu totiž vstupuje slepá, hluchá a chromá dívenka s prorockými schopnosti, která nikoho nenechá na pochybách, že právě Kamui drží ve svých rukou pomyslný klíč k budoucnosti země. Hrůzné sny o zničení planety pronásledují dokonce i zklamanou Kotori a samotný Kamui nám ukáže svou temnou stranu, když při soubojích nebere ohled na okolní obyvatele a jejich majetek, v zápalu bitvy tak vyrývá do ulic široké propasti a v závěru dokonce zdemoluje jeden věžák. Příběh se pomalu stává zamotanějším a čtenář je najendou zmaten, protože neví, kdo je klaďas a kdo záporák. Karty jso urozdány, ale jsou otočeny špatnou stranou, teprve další díly zřejmě rozmotají ten spletenec a ukážou, kdo stojí na straně dobra či zla (nebo taky vůbec ne - znáte přece Japonce). První díl s podnázvem Prelude je pilotní knihou ze šestidílné série, a tak je jasné, že se v ní toho moc nedozvíte. Na stránkách se zjevují neurčité charaktery, které jakoby se mohly hned tu a hned tam zvrátit na tu či onu stranu, není vám jasné, co přijde na další straně a tíživá atmosféra na vás sedá, aby zadusila jakékoliv pochybnosti o vynikající kvalitě tohoto díla.

Kresba, jak už jsem se na začátku zmínil, není příliš kvalitní, ale obzvláště při snových scénách vás dokonale pohltí. Žánrově je to příbeh klasicky smíšený, obsahuje silné sci-fi prvky (apokalypsa), fantasy heroismus i takřka okultní prvky ukryté ve zvláštních schopnostech protagonistů. Vše je prodchnuto silnou atmosférou, která si vás prostě najde, prostoupí a ulpí vám na mysli jako vtíravá písnička, kterou si chtě nechtě musíte celý den nevědomky prozpěvovat.

Koupi série X/1999 nelze nedoporučit. Pokud příště budete váhat nad výběrem nového přírůstku do knihovničky, nezapomeňte na teto titul, já si jdu právě objednat zbývající pokračování, protože nemůžu vydržet to napětí - musím vědět jakou roli hraje Kamui v blížícím se konci světa!

A na závěr trocha faktických informací:
X/1999 Prelude (první ze šestidílné série)
Kresba i příběh: Clamp