MangaCZ Dnes je 22.4.2018, Registrovat...

On, ona a apokalypsa

V krásný letní den požádá nesmělá Chise svého tichého atletického spolužáka, zdali by s ní nezačal chodit. Vysoký Shuji pohlédne do jejích hlubokých hnědých očí a nemůže jinak než jí vyhovět. Mohl by to být romantický příběh o první lásce, s jakými se poslední dobou roztrhl v shounen manze pytel. Do jisté míry také je. Saishú Heiki Kanojo (Moje přítelkyně, neporazitelná zbraň) ovšem v mnohém tento žánr překračuje a patří rozhodně mezi aspiranty na titul nejlepšího anime seriálu roku 2002.

Ještě však je třeba prozradit několik detailů z příběhu, abyste získali přesnější dojem, jaké motivy jsou v něm přítomny. Několik dnů po prvním polibku mezi hrdinou a hrdinkou se stane Sapporo, v jehož blízkosti oba bydlí a chodí do školy, terčem těžkého bombardování. Během něj zahyne jeden z Shujiho kamarádů a malá Chise se promění v anděla zkázy, který zničí několik nepřátelských letounů. Teď možná příběh začíná vypadat jako tradiční akční anime s teenagerovskými superhrdiny zachraňujícími Zemi. Ničemu však není Saishú Heiki Kanojo vzdálenější. Válka, jenž tvoří rámec všem událostem a která s nezastavitelnou silou mění osud všech, stejně jako v Hrobu světlušek vystupuje v roli kruté přírodní nevyhnutelnosti a my se nikdy přesně nedovíme s kým nebo proč se bojuje. Ani se neobjeví obligátní tajná organizace, která by výcvikem lidí podobných Chise budovala účinnou útočnou jednotku. Chise je jediná svého druhu. Sice patří do armády, dostává rozkazy a plní bojové úkoly, avšak nikdy naše znalosti o jejích akcích nejdou do větší hloubky než za jednoduchou informaci, že dělají Chise neš?astnou.
Hlavním předmětem příběhu jsou totiž vypjaté vztahy mezi lidmi, které se v obtížných časech nastalých po lehkém životě v moderní společnosti posouvají do extrémních poloh. Osou je pak poměr Chise, která se po dalších a dalších „údržbových“ operacích stále více mění v ničící nelidskou zbraň, k Shujimu, který ji miluje ale zároveň se jí bojí. Jeho strach Chise ukazuje, že už není normální dívkou, a to ji nesmírně zraňuje. Bolestivé rány na duši však nejednou utrží i způsobí každý a možná řešení jsou jen radikální, čímž tento seriál připomíná kultovní klasiku, sedm let starý Neon Genesis Evangelion. Oproti němu je Saishú Heiki Kanojo směřováno na staršího diváka a má mnohem méně akčních scén. Nepřerušovaný cval rychle postupujícího děje je totiž hnán kupředu výhradně dramatickým psychickým vývojem postav pod tlakem neoddiskutovatelných válečných událostí.
Jediným znatelným záporem jinak bezchybně utkaného příběhu, jenž se nebojí předkládat divákovi nesnadné otázky, je někdy snaha postihnout zaráz příliš mnoho témat a pak také nijak neskrývané cílené citové vydírání. Neochvějná ráznost, s níž Kaori Yuki útočí na slzové váčky čtenářek v každé kapitole Count Caina, je ve srovnání se Saishu Heiki Kanojo jen láskyplným pohlazením duše.
Shin Takahashi, tvůrce původní mangy, má zvláštní osobitý styl, který leží někde na pomezí shoujo a shounen a jenž se vyznačuje lehce črtanými tahy a kouzlem postaveném na kontrastu ostrých úhlů s oblými tvary. Jen je třeba chvíle zvykání na podivně zploštělé nosy. Bohužel jeho kresba při převodu do anime ztratila velkou část působivosti, přestože to se snaží zachovat styl předlohy co nejvěrněji. Problém je ale v barvě. Nejsem si úplně jist, zda je příčinou volba špatného barevného modelu, nebo zda ještě není dostatečně pokročilá technologie. Ovšem v manze některé stránky v barvě jsou a vypadají úžasně. Animace je na dnešní standardní úrovni – žádné dlouhé statické scény, které by bily do očí, a na druhou stranu jen málo animačně náročných a vizuálně působivých pohybů kamerou. Zvuková stránka je vynikající v podbarvení příběhu, avšak jako samostané písničky představuje nevýrazný jpop. Zato seiyuu tradičně výborně dodali hlas všem postavám - zvláště Shuji (Shirou Ishimoda) a jeho spolužačka Akemi (Yuu Sugimoto) jsou nadabováni opravdu skvěle.
Pokud budete mít čas a příležitost, neváhejte a na Saishú Heiki Kanojo se podívejte, patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co bylo v roce 2002 natočeno. Jediné, co by vás mohlo odradit, je přílišná temnost příběhu, který nenachází v lidském životě mnoho pozitivního.