MangaCZ Dnes je 19.1.2018, Registrovat...

Niea_7: Léto s mimozemš?anem
04.12.2002 08:14  -  Série/NieA_7

Většina lidí by se zřejmě bez obtíží shodla na tom, že děj je u běžného filmového díla tou nejdůležitější charakteristikou. Jeho absenci si lze vysvětlovat dvěma způsoby: Buď realizační tým něco zásadním způsobem zkopal, nebo se nejedná o běžné filmové dílo. Do jaké kategorie tedy patří neoddiskutovatelně bezdějová NieA_7?

Mayuko je chudá, hodná a poctivá a ve skříni jí bydlí mimozemš?an. Tak takhle začíná další seriál od autorů kyberpankově laděného titulu "Serial Experiments Lain". S ním má ovšem NieA_7 (čti Niea Under Seven) společný jen styl kresby, čímž – alespoň na první pohled – veškerá podobnost končí.Niea a Mayuko Diváka, který po seriálu sáhne v očekávání dalších psychedelických výletů za hranice zdravého rozumu, čeká nevyhnutelně zklamání: NieA_7 je anime z úplně jiné kořenky, která spíš než vedle Lain a Neon Genesis Evangelion stála v poličce u řízného FuriKuri. I zde nás autoři přivádí do světa skoro stejného jako ten náš, pomineme-li tedy tu maličkost, že je úplně jiný. Oba seriály mají společný také styl humoru a fakt, že se režisér v žádném případě nezdržuje ohlížením přes rameno, jestli mu divák stačí.
Čím však tento seriál FuriKuri rozhodně nepřipomíná, je vláčné tempo vyprávění. Záměrně neříkám děje, protože ten se neděje. Po skončení seriálu totiž všichni zúčastnění včetně diváka stojí přesně tam, kde je našla znělka prvního dílu. Mayuko byla, je a bude stále bez peněz, mimozemš?anka Niea byla, je a bude ztřeštěná a všechny problémy a otázky, které snad v průběhu seriálu zazněly, zůstanou tak důsledně nevyřešené, až je z toho cítit zlá vůle sadistického scénáristy.
MayukoTakový stav věcí ovšem nevyhnutelně vede fanoušky k usilovnému pátrání po skrytých významech, kdy kritici objeví dva tři, běžný divák kolem sedmi a snobové od pětašedesáti výše. Máme tu konflikt tradičních hodnot (Mayuko jako archetyp skromné Japonky) s nevázanou individualitou západního životního stylu v podání mimozemš?anky Niey. Vnucují se spekulace o významu mimozemských "kast" – když už v samotném seriálu žádný význam nemají. Intelektuální hodokvas je posléze možno završit návštěvou stránky www.niea.org, která dá průběžnému výskytu Indů v celém seriálu zcela nové dimenze... Spekulací a dohadů se nabízí celá přehršel, avšak uchovejme si od nich zdravý odstup. Pak se totiž stane zřejmým, že na rozdíl od svého přechůdce S. E. Lain nezachází NieA_7 přes všechnu svou jinakost dál než k hranicím běžné zábavy.
A co zbývá? Značné množství mírně nadprůměrného humoru, nikterak výrazná animace a neuspěchané, příjemné letní vyprávění přibližně o ničem. Snad kdyby se nejednalo Mateřská loďo třináctidílnou TV sérii, ale čtyřdílné OAV, dala by se vyzdvihnout ta hrst magického realismu, kterou v sobě NieA_7 rozhodně má, nicméně na pět hodin v součtu před obrazovkou strávených je ho tu poněkud poskrovnu.
Celkový verdikt tedy vyznívá spíše záporně. NieA_7 není ani ryba ani rak, a stejně jako je těžké najít nějakou zásadní výtku, budou se obtížně hledat výrazně kladné body. Pokud se vám neprotivil ztřeštěný styl humoru à la FuriKuri, můžete Nieu_7 bez obav zkusit, nejspíš nebudete zklamáni. Sami si pak musíte odpovědět na otázku, jestli to přece jen není trochu málo.