MangaCZ Dnes je 22.4.2018, Registrovat...

Tenchi Muyou
14.11.2002 06:06  -  Série/Tenchi Muyou!

Tenchi Muyou V Japonsku, v prefektuře Okayama, v kraji, který tomu, kdo poznal obě místa, tolik připomíná Jurai, můžete najít šintoistickou svatyni, kterou už po staletí spravuje rodina Masaki. Zavítáte-li na návštěvu, možná kromě jednoho na první pohled docela normálního středoškoláka Tenchiho, jeho dědečka Katsuhita a otce Nobuyukiho potkáte i jejich podivuhodné přátele - korunní princeznu planety Jurai Aeku spolu s její mladší sestrou Sasami, vesmírnou pirátku Ryoko, největšího (ne postavou) vědce známého vesmíru Washú, členky galaktické policie Mihoshi a Kiyone, roztomilou chlupatou Ryó-óki a další...

***
Tenchi Muyou dnes tvoří několik OAV sérií, čtyři televizní série a tři filmy. A další se točí. Každá část si žije vlastním životem, nezávislým na ostatních. Kupříkladu Tenchi je někdy obyčejný Pozemš?an, Tenchi s mečem jindy zase pochází z jiné planety, někdy je vězněm chrámu Washú, jindy Ryoko. Ale některé věci zůstávají stejné pořád - Ryoko s Aekou se neustále hádají (zvláště o to, která z nich je pro Tenchiho lepší partnerka), Mihoshi brečí, kdy může, a kazí, co může, Washú přichází s jedním nebezpečným nápadem za druhým, Sasami se stará o kuchyni, Kiyone touží po povýšení... S výjimkou filmů, které těsně navazují hlavně na první televizní seriál, se tak můžeme seznámit s několika inkarnacemi Tenchiho světa, které kromě prostředí mají společná pouze jména hlavních postav (a občas dokonce ani to ne).
První dvě (a hlavní) OAV série, první televizní seriál (známý jako Tenchi Universe nebo též No Need for Tenchi) a všechny tři filmy se až na nepatrné rozdíly odehrávají ve stejném světě. Aeka se hádá s Ryoko Druhá televizní série (Tenchi in Tokyo) je hodně jiná, a? už po stránce dějové nebo i zpracování. Na první pohled se asi tak nejvíce podobá klasické anime, jakou byste čekali, až na to, že je to pořád "Tenchi Muyou". Ostatní projekty pak už stojí tak trochu stranou. Pretty Sammy je především magical-girl show(*) v podání Sasami, což nijak nebrání tomu, aby se v ní nevyskytoval Tenchi a neměl dvě spolužačky, které "shodou okolností" vypadají jako Aeka a Ryoko a neustále se o něj přetahují. Mihoshi Special je jedna těžko zařaditelná půlhodinová epizoda, Tokijská věž ve které Mihoshi vypráví možná smyšlený příběh ze svého působení u galaktické policie a jako aktéry použije všechny hlavní postavy z Tenchiho světa. Třetí televizní série Tenchi Muyou GXP, která se právě v Japonsku vysílá, nemá s ostatními příběhy společného - s výjimkou prostředí (GXP = Galaxy Police) - už téměř nic. Zároveň bychom se ale ještě v tomto roce měli dočkat pokračování hlavní OAV linie, na které už sedm dlouhých let čekají všichni fanoušci, protože zatím poslední, třináctá epizoda po sobě místo jedné tečky zanechala spíše několik obrovských otazníků.
V každém z projektů se s jednotlivými ingrediencemi světa Tenchi Muyou autoři poprali trošku jinak, takže třeba první televizní série kromě běžných anime prvků obsahuje silný mystický podtón, krajina s vlakem druhá se naopak tváří jako klasická zamilovaná ze středoškolského prostředí a třebas třetí film na vás zase dýchne atmosférou těch nejlepších knih P.K.Dicka. Nejspíše je to právě takováto rozmanitost, co drží celou ságu pohromadě. Autoři se totiž nebojí přijít do každého dalšího pokračování s něčím úplně novým, třebas zcela otočit hlavní zápletku, takže si nikdy nemůžete být jisti, co vás čeká. Možná právě proto všechno dohromady tvoří vlastní svět, svět Tenchi Muyou, který se výrazně odlišuje od všeho, co jste kdy potkali, kterým můžete neustále procházet a pořád v něm objevovat nové, dosud neviděné, svět s osobitou atmosférou, který, když vás jednou uchvátí, už vás nepustí...
Grafické zpracování je úžasné, a to i v televizních sériích, kde to rozhodně nebývá zvykem. Fajnšmekři zamáčknou slzu dojetí při prolínačkách Měsíc-Slunce a podobných nebo při "celuloidových" scénách prvního filmu autobus na ulici (Tenchi Muyo in Love), tiše vzdávajících hold zlatým časům němých hýbajících se obrázků. Kapitolou samou po sebe je závěr posledního dílu druhé OAV série - sled téměř statických obrázků provázených hlasem nenechá nikoho na pochybách, že sleduje produkt japonské animátorské školy. Navíc se celému projektu zatím stačila vyhnout nevhodná počítačová grafika, velká to neřest poslední doby. (Ve skutečnosti má člověk spíše chu? zvolat: "Podívejte se! Takhle to má vypadat!") A pro hudbu platí totéž - citlivě vybraná a použitá na správných místech, navíc vzácně vyrovnaná. juraiská vesmírná loď u Země Obé dohromady dělá z diváka loutku v rukou autorů, kteří si s ní vesele pohrávají - chtějí-li, aby se bavil, směje se, chtějí-li, aby byl smutný, brečí, chtějí-li, aby se bál, klepe se hrůzou. Za něco takového by leckterý hraný film zaprodal svou duši. Přidáte-li na misku vah velmi dobré scénáře a skvělé pointy všech příběhů, reálně se chovající postavy a v neposlední řadě vpravdě úžasné kosmické lodě (snad jen Iria - Zeiram The Animation v tomto za Tenchi Muyou výrazně nezaostává), dostáváte dílo, kterému se daří držet vysoko nasazenou la?ku již po mnoho let a které je po právu počítáno mezi anime klasiku.
( ...tak pravil recenzent )
***
Tenchi a Sakuya Do série Tenchi Muyou jsem se zamiloval a byla to láska na první pohled. Doufám jen, že Maison Ikkoku a Kimagure Orange Road to přejdou taktním mlčením a nebudou žárlit, když k nim na poličku přibyde několik dalších DVD. Ostatně - čekal vůbec někdo, že by se mi mohla nelíbit anime, ve které se cestuje vesmírem, postavy umí levitovat a vytvářet ohnivé zbraně jen tak ze vzduchu, a kde půvabné tmavovlásky říkají chlapcům, kteří se jim líbí: "Mám tě ráda..." ?
( ...a tak pravil autor )

PS (jazyková poznámka pro š?ouraly): Zalovíte-li ve znakovém slovníku, zjistíte, že tenchi muyou (v americké verzi přepisováno jako muyo) se dá chápat několika různými způsoby - buď něco jako "zbytečný svět", případně "zbytečný Tenchi", nebo dokonce i jako "neklopit" (ten nápis na bednách ;-). Ale když to proberete s rodilým mluvčím, zjistíte, že autoři měli nejspíše na mysli význam "ten, jemuž je vše dovoleno". A pokud by vám tohle byl málo, tak vězte, že názvy epizod série Tenchi in Tokyo mají v originále formu haiku.