MangaCZ Dnes je 22.7.2018, Registrovat...

Kanon: Dlouhé čekání na jaro
26.09.2002 06:00  -  Série/Kanon

Dnešní doba přeje bonmotům, bude tedy vhodné zatáhnout do úvodu recenze právě nějaké takové úderné heslo. Tu ho máme: "Kanon je tak trochu jiné anime." A teď nezbývá než vysvětlit, co tím chtěl vlastně básník říci.

Básník přitom počítá i s tím, že mu divák zpočátku nebude věřit. Kanon totiž na první, druhý i třetí pohled vypadá trochu jako neš?astný důsledek smilstva podprůměrného režiséra s rotou námezdních počítačových grafiků. Divák je zklamán: Tohle že má být ten slavný Kanon? Titul, jehož předlohu ve formě počítačové "vizuální novely" vynáší japonštinou vládnoucí š?astlivci po celém internetu až do nebes za závistivého mručení jazykově nedovybavených fanoušků? Ale jděte.
Hlavní postavy seriáluNení divu, pokyvuje moudře básník, taky jsem byl zklamán. A to i přesto, že jako ctitel romantikou nabitých rabukome jsem ochoten nad občasnou plytkostí přimhouřit očko, ale ty slabé dialogy... ten prapodivný design postav... No ano, já vím, že máme dvacáté první století, žánru vládne moe a kdo nemá oční bulvy o rozměrech středně velkého omáčníku, za tím se tramvaj neotočí, ale přesto... A nebo ta odfláknutá animace: jistě, rotovat kamerou dokola koukolem sice umí pěkně, ale za občasné záběry postav – tedy spíše jen jejich hlav – ve stylu "tři rozverně klábosící ředkvičky hopsají po ulici", za ty by někdo zasloužil dvacet ran bambusovou holí.
Spravedlivě rozhořčený básník – a poznamenejme, že to není žádný mrzutý š?oural, vždy? jak se mu líbil například To Heart – by málem ve svém svatém zápalu zapomněl na věci, které je třeba pochválit. V prvé řadě atmosféru: Zasněžené, studeným větrem prokřehlé město,Makoto & Piro ve kterém se všichni těší na vzdálené jaro, je víc než jen kulisou – pocity a nálady, které toto prostředí vyvolává, sedí na děj jak dobře ušitý palčák. Musí taky, hmmm, chtě nechtě přiznat, že i ta počáteční naivita dialogů se časem vytrácí, vtipy vlastně nejsou nijak křečovité a vůbec, k čertu, viděli jsme už horší kousky, no ne?
To si říká básník někdy během sedmého dílu, a o moc víc už toho ani neřekne. Pak se totiž začnou dít věci, které takové nepodstatnosti jako vzhled postav, animaci a bezmála i dialogy zatlačí daleko do pozadí, zatímco básník přibitý v křesle zmateně přemítá, jestli je blázen on nebo se celé studio v polovině produkce dalo na užívání čehosi velmi nelegálního. Postupně však nechá plavat i tyto myšlenky a spokojí se s jednou jedinou: Konečně mu je totiž jasné, co lidi na tom Kanon vlastně mají.
Protože Kanon je trochu jiné anime. Spadá sice bezesporu mezi rabukome, "love comedy", ale smíchu si užijte, dokud k tomu máte příležitost, nebo? postupně odkrývané osudy jednotlivých protagonistek jsou všechno, jen ne veselé. Míra týrání fanouška režisérem je enormní, dávky se stupňují a není místa na oddych. Pravda, kdo chce, může věřit na happyend, ale pravověrní už od dob Fushigi Yúgi dávno vědí,Misaka Shiori že poslední epizodu je třeba za všech okolností ignorovat, nebo? tu mají japonská animační studia povinně předepsanou od vládního výboru pro duševní příčetnost národa.
Při pohledu z přiměřeného odstupu je celkem zřejmé, že po technické stránce se adaptace předlohy příliš nezdařila. Od přinejlepším průměrné animace přes odbyté, téměř neexistující ruchy prostředí až po (dle dostupných informací) "přislazování" děje... skutečně, snad krom standardně kvalitních výkonů seiyú (Akemi Sató coby Misaka Shiori je obzvláš? báječná) není být Toei za co vděčný. Ale je-li strom zdravý, lišejník mu neublíží a Kanon je tomu nejlepším příkladem: pod zprvu nevzhlednou slupkou se skrývá zdravé jádro, které diváka rozhodně nezklame – zvláště, je-li také tak trochu básník.

Kanon - TV série
Průměrné hodnocení 8.8/10 (38 hlasujících)
8.8