MangaCZ Dnes je 24.4.2018, Registrovat...

Testosteronová jízda po stopách Indiana Jonese – recenze filmu Spriggan
02.09.2002 00:00  -  Série/Spriggan

Spriggan je typický vysokorozpočtový megahit – hodně akce, působivá kamera, hromada digitálních triků, patos a široko daleko žádná myšlenka. Takže nažhavte soundsystém, sežeňte si kýbl Coly a kotel popcornu, pohodlně se usaďte a na půl druhé hodiny se nechte unést do světa, kde na veškeré problémy stačí drsňácký úšklebek a zbraň s odpovídajícím kalibrem.

Yu Ominae je vlastně takový řadový student. Tedy skoro. Podstatnější pro nás je, že většinu jeho času nezabírá biflování a balení holek, ale cestování po světě a vybíjení všemožných gaunerů s nekalými úmysly. Yu není samozřejmě jen tak nějaký řadový pěšák, je to spriggan - speciální, hardwarem kapánek doladěný agent, a snad nemusím dodávat, že se honosí přízviskem „nejlepší“. Zaměstnává ho nadvládní mezinárodní organizace Arkam, jejímž posláním je, aby se do nesprávných rukou nedostaly mocné artefakty zanechané na Zemi pradávnou vysoce vyspělou civilizací, která se stala obětí vlastního technického pokroku.
Tentokráte se vědcům a technikům Arkamu podařilo učinit zásadní objev, za který by se nestyděl ani Indiana Jones. Nejde o nic menšího než o Noemovu archu. Jenže o fascinující nález se nezajímají pouze dobromyslní ochránci lidstva, ale i padouši nejhoršího kalibru. Jelikož nejsme v hollywoodském filmu, nemusíte se obávat, že by na straně záporáků šaškovali nějací islámští fundamentalisté nebo podobní ubožáci. Je to japonský film a tak role nemilosrdných gaunerů připadly pro změnu samotným Američanům, a to ne jen tak nějakým poblázněným fanatikům, ale rovnou vládě a armádě USA. Na místo nálezu archy tedy vyráží zásahová jednotka amerických vojáků, vedená dvěma nejlepšími (jak taky jinak) cyber-zabijáky US Machine Corps přezdívanými Fat Man a Little Boy (nejde o odkaz na Millerovo Sin City, ale na názvy atomových bomb svržených na Nagasaki a Hirošimu). Je myslím samozřejmé, že na ně už čeká drsoň non plus ultra a deus ex machina Yu, aby jim ukázal, že Japonci mají pořádně tuhý kořínek. Mnohem zásadnějším protivníkem pro našeho hrdinu bude ovšem plukovník MacDougall, hardwarový telekinetik s tělem malého dítěte, který má s archou své vlastní, na vedení nezávislé plány.

Velká očekávání

Pokud vám postava psychicky silného člověka s tělem dítěte evokovala Akiru, tak to není náhodou: na postu producenta filmu Spriggan se totiž nachází duchovní otec onoho anime-kultu Katsuhiro Otomo. Proto není jistě bezdůvodné, že z mnohadílné předlohy byla vybrána zrovna část s plukovníkem MacDougallem a Noemovou archou. Celovečerní režijní debutant Hirotsugu Kawasaki také není na svém místě neopodstatněně – vedle toho, že pracoval jako supervisor animace u filmů jako Laputa, Ghost in the Shell a Akira, vyzkoušel si režii pod vedením Otoma již na epizodě Stink Bomb v povídkových Memories. Aby slavných jmen nebylo málo, uveďme ještě, že samotná animace je dílem uznávaného studia 4°C, které proslulo dokonalou vizuální stránkou již zmiňovaných Memories. Plejáda proslulých jmen a světově oblíbená předloha – to byly velice dobré předpoklady pro více než kvalitní podívanou. Musím ovšem s lítostí konstatovat, že tvůrcům se očekávání nepodařilo tak docela naplnit.
Spriggan je ve své podstatě taková drsnější „bondovka“ (místy až podobná Rambovi), kde sice chybí svůdné ženy, ale zato je zde množství archeologických odkazů v duchu Indiana Jonese. I když se to může zdát neuvěřitelné, tak tato na první pohled nesourodá kombinace docela obstojně funguje. To dokazuje nejen popularita předlohy, ale i samotná první polovina filmu. Dokud jsou na scéně Fat Man a Little Boy, je vše v nejlepším pořádku. Film má spád, skvělé akční scény, dokonalou gradaci napětí, vyvážený poměr akce a oddychových vysvětlujících scén; hrdinové jsou drsní, záporáci náležitě odpudiví a divák se náramně baví. Čím více prostoru ovšem dostává postava MacDougalla, tim strměji jde atmosféra filmu dolů.

Rušivé páté kolo u vozu

Pokud si Otomo sliboval podobně kladné ohlasy na dětské/dospělé hrdiny jako v případě Akiry, tak se krutě přepočítal. Postavy v jeho autorském díle měly charisma, cit a charakter. Navíc byly opředeny dokonalou atmosférou tajemna a téměř posvátné úcty a bázně, kdežto MacDougall nemá ani špetku z toho. „Dětský“ telekinetik ze Spriggana není ovšem ani žánrově drsný nebo odpudivý. Je to pouze nesnesitelný megalomanský spratek, až nebezpečně podobný stejně odpornému Kevinovi, kterého radši nechávají samotného doma, a postupem času se přistihnete, že mu přejete co nejbrutálnější a nejdelší umírání. Poslední půlhodinu, odehrávající se v nitru archy, nezachrání už ani dokonalé triky a animace. Celou pozornost na sebe neoprávněně strhává fracek MacDougall. Když se nakonec nekoná ani jeho zaslouženě krvavá likvidace, nepostaví diváka na nohy už ani grandiózní finále ve stylu hollywoodských vysokorozpočtových spektáklů.
Postava namyšleného děcka je tím větší pěstí na oko, že bez ní by byl Spriggan skvělé akční dílko zaujímající místo vysoko nad žánrovým průměrem, které se co do kamery a „triků“ směle vyrovná tomu nejlepšímu z produkce Jerryho Bruckheimera. Opravdu je to zřejmě poprvé, co se dá v případě animovaného filmu mluvit o kameře. Pánové z 4°C si náležitě vyhráli se všemožnými úhly pohledu a jízdami kamery a dali vzniknout naprosto dech beroucím akčním sekvencím. Podařilo se jim razancí a rychlostí dosáhnout stejně efektních a nevídaných soubojů a přestřelek, jakých za použití zpomalených záběrů a digitálních efektů docílili tvůrci Matrixu. Další prvenství, kterým se Spriggan může chlubit, je využití autentických lokalit – animátoři s režisérem opravdu jeli do Turecka, kde se film z větší části odehrává, a podle jistých recenzentů je věrnost prostředí až neuvěřitelná. Připočtěme k tomu dokonale padnoucí soundtrack a měli bychom akční zábavu na vlahé letní večery.
Je ovšem smutné, že Spriggan z nějakého důvodu neměl být jen akční film. Kdyby tomu tak bylo, mohli bychom se tradiční vzestupnou tendencí akce těšit na závěrečnou bombastickou akční scénu, plnou explozí, střeleckých soubojů a estetických kamerových eskapád. Takhle se dočkáme po rádoby vážných spratkových řečech sice dramatického závěru, ale ten je kvalitativně o mnoho stupňů nižší než jakákoli z předchozích akčních scén. Celý film by se dal tedy popsat jako pohazování si s atomovou bombou, ze které nakonec vyjde jen ubohý pšouk do prázdna.
Otázkou tedy zůstává, čím měl Spriggan být. Nabízí se myšlenka, že mělo jít o druhého Akiru. Vedle výše zmiňovaných paralel by to potvrzovalo i uvedení filmu v USA do kin deset let po prvním Otomově úspěchu. Bohužel to tentokráte i přes silný potenciál nevyšlo. Vypadá to, že, stejně jako ve filmu, zvítězila nakonec hrubá síla nad intelektem a zůstalo pouze u přehlídky dokonalých animačních technologií. Kdyby se Spriggan nesnažil o víc, rád bych to autorům odpustil a film doporučil všem příznivcům rázné akce. To se ovšem dá udělat pouze s jeho první polovinou. Co ovšem s tím zbytkem? Spriggan tak nakonec pouze ukazuje, čeho se dnes může v animaci docílit, pokud je dost peněz, a potvrzuje že i akční film potřebuje k úspěchu dobrý scénář. Škoda, že tuto stránku výroby filmu jeho tvůrci opomněli.

Spriggan - film
Průměrné hodnocení 6.7/10 (19 hlasujících)
6.7