Chobits
21.06.2002 20:00  -  Série/Chobits

Nové dílko z produkce skupiny Clamp byste za shoujo označili jen stěží. Vždy? co čekat od příběhu o roninovi (ne tomu ze středověku, ale člověku, který se nedostal na universitu) a jeho počítači v podobě roztomilé dívenky?

Svět, ve kterém se příběh Chobits odehrává, je velmi podobný tomu našemu, až na pár drobných odlišností. Tak předně, jejich počítače (persocony) mají podobu lidí. Chodí, mluví, prostě to jsou ve své podstatě androidi. Jinak nic moc zvláštního...
Hlavní hrdina, Motosuwa Hideki, je, jak už bylo řečeno, ronin. Žije sám v malém apartmánu, jeho jediným zdrojem příjmů je brigáda v jedné občerstvovně a tak se není co divit, že má stále hluboko do kapsy. A i když by si přál mít doma takový persocon (by? by kromě brouzdání po hambatých stánkách na internetu nevěděl co s ním), prostě si ho nemůže dovolit. Ovšem osud k němu asi byl milostivý, protože jednoho dne našel cestou z práce persocon odhozený v hromadě odpadků. Měl podobu krásné dívky a Hideki si jej samozřejmě okamžitě odtáhl domů.
Po zapnutí však zjistil menší závadu: v persoconu nebyl žádný software. To znamená, že nic neveděl, nic neuměl a byl tedy vlastně k ničemu. To jediné, co dokázal, je však jedna z nejroztomilejších věcí, kterou jste kdy viděli.Uměl říct "Chii" a toto slůvko se i stalo jejím jménem (persocon teď už má jméno, budeme ji tedy nadále označovat v ženském rodě). Původ Chii je však zahalen tajemstvím. Stejně jako to, jak může reagovat na okolí, když v sobě nemá žádná data, tedy ani operační systém...
Tady už začíná samotný příběh a prozrazování děje dopředu není účelem tohoto článku. Povězme si tedy něco o comicsu jako takovém. Dívčí spolek Clamp se proslavil produkcí velmi kvalitních mang a anime pro dívky, předně pak mangou, filmem a nyní i televizní sérii X. Chobits jsou však čistokrevná shonen a ke všemu jsou velmi ecchi, tedy... ehm... jak to vyjádřit... však vy víte ^_^;;; (Chii se nové věci učí tak, že je opakuje. No a když najde Hidekiho časopisy pro pány...). Čím se však v příběhu dostává člověk hlouběji, přestává se stále se opakujícím se vtípkům smát a více a více ho zajímá příběh a hlavní téma série, kterým jsou v podstatě mezilidské vztahy a otázka, jaký vliv na ně počítače mají.
Kresba je velmi podobná té, jakou Clamp použili v Angelic Layer (AL). To znamená velmi profesionálně provedená, s pevnou linkou a přiměřeným množstvím detailů, ale poměrně lehká (obličeje nejsou plné čar a vrásek, jako je tomu například u comicsů od Katsuhira Otomy). A co je hlavní, je ROZTOMILÁ.S přechodem do chibi si autorky také nedělaly příliš mnoho problémů. Hrdinové (popravdě většinou jen Hideki) své emoce vyjadřují vpravdě ve velkém stylu a k dokonalosti už chybí jen 10.000 slonů jako kompars.
Nesmím zapomenout zmínit ani způsob rozvržení panelů na stránce. Clamp asi mají rády ty lidičky, kteří se v klasickém shoujo uspořádání příliš nevyznají a opět (jako v případě AL, což ovšem bezpochyby je shoujo) použili přehlednější metodu, kde se panely používají. Člověk stále ví, kde se právě nachází a kam by se měl přesunout v příští sekundě, což značně usnadňuje čtení a já jsem za to velmi vděčný.
V současnosti vysílá japonská televize seriál podle této mangy a kvalita převedení z čtené do animované podoby se zdá být velmi vysoká, takže i vy, kteří nad mangou a comicsy vůbec ohrnujete nos, můžete tento nádherný příběh shlédnout a skvěle se u něj bavit. Nelze totiž jinak než ho doporučit.