MangaCZ Dnes je 22.7.2018, Registrovat...

Angel Sanctuary: Krvavé astrální intriky
23.05.2002 06:30  -  Série/Angel Sanctuary

Angel Sanctuary je rozsáhlá epická dívčí manga, která však rozhodně nemusí být po chuti každému. Jestli vám vadí obsazení Boha do role hlavního záporňáka, zobrazení incestu jako vyvrcholení nezpochybnitelně kladného citu a relativně detailně vykreslené násilí, pak tuto recenzi raději ani nečtěte.

Příběh je, jak již bylo naznačeno, rozhodně velmi netypický a značně komplexní. Však celá sága má v japonštině 20 samostatných knih (cca 4000 stran). Já jsem měl možnost přečíst pouze první tři díly, pro něž lze na internetu nalézt fanovský překlad. Oficiální anglická edice totiž neexistuje a ani se nechystá. Zajímavá je ale skutečnost, že Angel Sanctuary vychází v Německu (zatím vyšlo 7 dílů) a Francii (zatím vyšlo 13 dílů). Samozřejmě nemůžu vědět, jakým směrem se celý příběh bude vyvíjet, ale v prvních třech dílech se objevuje velké množství propracovaných postav a zajímavých zápletek, které jiným autorům často stačí na celou rozsáhlou ságu.
Ústřední postavou příběhu je ženský anděl Alexiela, která se postavila Bohu a morálně zkorumpovaným andělům a v čele pekelných vojsk vytáhla proti nebesům. Prohrála a její duše se za trest v nekonečném cyklu reinkarnuje v lidech s prokletým osudem, zatímco prázdné tělo je pečlivě střeženo v nebesích. Poslední reinkarnací je středoškolský student Setsuna Mudou, kterého mimo jiné trápí spalující láska k jeho vlastní sestře Saře. Naneštěstí je cit, který k ní chová, oboustranný. Významnou postavou je Rociel, opak a dvojče Alexiely, kterého opět přivolá k životu za pomoci temné magie další z andělů, Katan. Vzhledem k tomu, že se blíží doba Velkého kříže (jistá pozice planet vůči sobě a Slunci, kdy je síla nebes nízká a síla pekelných stvoření vysoká), uložil se Bůh do preventivního spánku a sbírá síly. Zatím jsou nebesa v chaosu, jak se různé skupiny a osoby snaží získat nadvládu (andělé se perou mezi sebou). Katan je jedním z těch, kdo považují Rociela za adekvátního vůdce nebes. Rociel se však zatím na nebesa vrátit nechce, nebo? má nevyřízené účty se svou sestrou Alexielou. Celá manga pak začíná tím, že dědic trůnu pekelného impéria, Kurai (taková malá holka, co chodí převlečená za kluka), pozabíjí několik andělů a ukradne z nebes tělo Alexiely a teď hledá její duši, nebo? doufá, že Alexiela by jí mohla pomoci porazit nebesa a obnovit pekelné království, na které andělé téměř dokonale aplikovali techniku boje metodou spálené země.
Výše uvedené shrnutí je však jej stručným popisem asi tak setiny (a nemám pocit, že bych přeháněl) dění, které se odehraje během několika málo kapitol. Navzdory tomu není spád děje překotně rychlý, spíše se rozlévá do široka. Stále přibývají další postavy, jsou vysvětlovány dávné události, které ovlivňují současné chování jednotlivých andělů, lidí i démonů.
Kresba Kaori Yuuki je pěkně provedená standardní shoujo s častým a velmi dobrým použitím screentonů. Tok rámečků po listu, jak se dá očekávat u shoujo mangy, je velmi volný, ale přísně logický a docela přehledný. Rozhodně jsem nikdy neměl pocit, že bych nevěděl, který rámeček má následovat. Akční sekvence jsou relativně časté a ač jsou fázovány na mnohem méně rámečků než v shounen, nedosahují naštěstí nesmyslné komprese akce jako v Ayashi no Ceres. Stejně výborně udělané jsou i scény romantické a nostalgické, takže celkově je přehlednost na úrovni standardní obdélníkové shounen mangy, ale poetika a dojem jsou nesrovnatelně vyšší. Velice užitečnou drobností je použití různých druhů bublin, když se na stránce přes sebe mísí několik nezávislých kontinuálních monologů.
Angel Sanctuary existuje také jako třídílná OAV anime série, která vyšla na DVD rovněž v USA. Kresba i animace série jsou na vysoké úrovni, děj jednotlivých dílů je velice dobře napsán, avšak obsahuje jen zlomek děje i těch pouhých prvních tří dílů mangy, přestože příběh je velmi rychlý a trochu je na něm znát snaha nacpat do daného času z předlohy co nejvíce. Sama o sobě stojí série jistě za podívání, je dokonce svým způsobem dějově uzavřená, ale postrádá epiku, hloubku motivací i některé významné postavy mangy. Je lepší se nejprve podívat na seriál a pak teprve začít číst mangu, jinak byste nemuseli být s tímto bezpochyby dobře natočeným anime tolik spokojeni.
Ukázka mangy (čte se zprava doleva):