Hana Yori Dango: Život je boj
03.05.2002 06:00  -  Série/Chlapci nad květiny

Také je pro vás škola peklo? Pro hlavní hrdinku seriálu ano, a přesto v něm nepadne o učení ani jedno slovo. Jejím problémem je totiž láska. Přesto nejde o žádný romantický příběh pro dívky, ale o pořádný psychologický thriller.

Tentokrát si dovolím začít trochu osobněji a povím vám, jak jsem se k seriálu dostal já. Když jsem shlédl první díl, nebyl jsem příliš nadšen. Zklamala mě primitivní zašedlá kresba i jen na nezbytné nutnosti se omezující animace (o obojím se zmíním ještě později). Ale hlavním důvodem, proč jsem od tohoto dílka odešel byla frustrující atmosféra příběhu. Ale pozor, musím upozornit fanoušky depresivních seriálů typu Lain, že tady se jedná o něco odlišného. V Lain vycházela deprese především z hlavní hrdinky, ale zde je tomu naopak, hlavní hrdinka je tu zdrojem síly snažícím se všechny negativní nástrahy okolí překonat. Musím však přiznat, že si některé, zvláště psychologické bariéry vytváří sama svým způsobem myšlení. Tohle její zvláštní uvažování je zase něco, co mi seriál přibližuje. Alespoň vidím, že nejsem jenom já tak vyšinutý, že v duchu uvažuji o takových zjevných maličkostech, věcech, které by normálního člověka vůbec nemohly napadnout, že nejen mně tečou hlavou takové proudy myšlenek, které jsou pro ostatní zcela nepochopitelné a které jsou úplně odtažité od všemi uznávané reality denního života. Z poloviny jsou v seriálu zastoupeny rozhovory mezi postavami a z poloviny vnitřní monolog hlavní hrdinky Makino Tsukushi.
Hana Yori Dango (HYD) je seriál ze školního prostředí. Zdálo by se, že hlavní postavu Makino bude frustrovat škola, ale není tomu tak. O samotném vyučování nepadne v seriálu ani slovo. Hlavním předmětem zájmu jsou spolužáci, někdy kamarádi a někdy nepřátelé. Základním je konflikt mezi hlavní hrdinkou Makino a skupinou F4, což je parta čtyř nejbohatších kluků na škole, která vládne škole železnou pěstí. Mohou si to dovolit, nebo? jejich rodiny školu sponzorují. Celá škola včetně učitelů se jich bojí, tedy až na Makino. Všechno začalo, když se Makino postavila za svou kamarádku Makiko proti Doumyoujimu, vůdci F4. Tímto činem si proti F4 dovolila hodně. Doumyouji Tsukasa se rozhodl vyhlásit jí válku. Činí tak svým obvyklým způsobem. Když Makino objeví červenou kartu ve své skříňce, ví o tom už celá škola. Všichni se podle vůle F4 snaží udělat Makino ze školy peklo. Předchozí takto označení studenti se vzdali a většinou odešli ze školy, ale Makino je jiná. Postaví se jim a vyhlásí F4 také válku. Nastává konfrontace, kterou F4 ještě nezažila. Je to boj doslova o holý život.
Prvních zhruba patnáct dílů je tak hluboce deprimujících, že se to téměř nedá vydržet. Všimli si toho i autoři seriálu a trochu ve svém počínání přibrzdili a přidali pár humorných okamžiků. Nejsem jediný toho názoru, že dobré anime dělají hlavně vhodně zvolené charaktery. A to se tady povedlo velmi dobře. Vzájemně se doplňují, tvoří konkurenty nebo protiklady. Pokud by se seriál měl již stávat nudným a mělo by dojít k opakování situací, nastoupí nová postava dávající ději opět nový rozměr a spád. Podívejme se teď blíže na ty nejdůležitější. Představíme si je tu v pořadí korespondujícím s dějovou osou.
Makino Tsukushi - Hlavní postava, okolo níž se točí všechny události. Šestnáctiletá dívka z velmi chudé rodiny, jejíž rodiče jí však umožnili dostat se na výběrovou školu. Tím je však nucena pohybovat se ve společenské vrstvě, kam nepatří, což samozřejmě vyvolává mnoho konfliktů. Dívka to není ani hezká, přesto vzbuzuje zájem i u těch nejbohatších kluků.
Hanazawa Rui - Asi nejzáhadnější člen F4. V úvodu seriálu, tzn. asi v prvních 15 dílech, se jeví jako ústřední postava ve vztahu k Makino. Ona po něm touží, přesto je pro ní nedostupný. Je to osoba nedávající najevo žádné emoce a navíc již přítelkyni má, tou je Shizuka. V průběhu děje se jeho osobnost změní, stane se tak po rozchodu s Shizukou. Přestane být tolik uzavřený a začne dávat najevo emoce, což divák pocítí jako jisté zklamání v tom, co očekával od této introvertní postavy. Vztah k Makino je dále zřejmě neřešitelný. Závěr seriálu přinese do tohoto vztahu ještě nečekané zvraty.
Toudou Shizuka - Bohatá, chytrá, elegantní a překrásná dívka. Vystupuje jen v úvodní části seriálu, kde je přítelkyní Hanazawa Rui. Jedna z mála postav, které k Makino mají ryze pozitivní vztah.
Doumyouji Tsukasa - Nejmajetnější a hlavní člen F4. Po Ruim přebýrá hlavní pozici v zápase o či s Makino. Podle toho, vládne-li zrovna mezi nimi mír nebo válka. Samozřejmě mezitím je dlouhé období konfliktů mezi oběma členy F4. Tento konflikt v podstatě neustane až do konce seriálu. Osobnost zpočátku jevící se jako jednoduchý bohatý chlapeček se stává složitějším, než jak ho vnímá okolí. Svým chováním způsobuje, že ho jednou Makino obdivuje a jednou s ním zápasí o vlastní život. Jeho hlavním problémem je příliš zbrklé jednání a rychlá pěst.
Mimasaka Akira a Nishikado Soujiro - Oba dva se vlastně ničím neliší. Jsou to klasičtí zámožní Playboyové. Vlastně jenom doplňují skupinu F4. Svojí větší úlohu nehrají.
Asai Yuriko, Yamano a Ayuhara Eriko - Tři dívky z vlivných rodin a s typickým charakterem pro bohaté dívky; snobské a egoistické. Snaží se získat pro sebe chlapce nejvyšší úrovně a jsou velmi nebezpečným protivníkem Makino, i když se někdy lstivě tváří jako její nejlepší přítelkyně.
Endou Makiko a Matsuako Yuki – Dvě skutečné přítelkyně Makino. Doprovází ji celým seriálem. Jejich přátelství vnáší do děje alespoň trochu pozitivních hodnot. Pro Makino jsou vlastně tou nejzákladnější jistotou. Jenže nejsou vůbec odvážné, proto jí nemohou v jejím boji pomoci jinak.
Aoike Kazuya - První nově příchozí postava. Je to kamarád Makino z dětství. Jelikož si F4 všimne jejich kamarádství, brzy se mu ocitne ve skříňce červená karta. Původně patřil také k chudé vrstvě, ale jeho rodina založila firmu a rychle zbohatla. Stojí vždy na straně Makino, má ji dokonce rád, jenže nikdo ho nebere příliš vážně, ani samotná Makino. Je to nešika a v podstatě se od něj ani nic neočekává, ale svou Makino brání seč může. Velmi dobře se k jeho charakteru hodí i hlas dabéra Yoji Ietomi.
Sanjyou Sakurako - Velmi pěkná dívka, nováček na škole. Od mala vyrůstala s kluky z F4. Je to jedna z těch, která s Makino hraje podivnou hru, jednou je to její přítelkyně, jednou nepřítel. Jako většina postav i ona má své tajemství, jehož odhalení přináší šok pro všechny postavy i diváka.
Doumyouji Tsubaki - Starší sestra Tsukasy. Na bratra má ohromný vliv, a tak má Makino velké štěstí, že se postavila na její stranu. V něčem si jsou podobné se Shizukou.
Junpei - Další nově příchozí postava. Nejdříve se na scéně objeví jako obyčejný student, až později se ukáže, jakou je vlastně významnou osobností. I on hraje s Makino svou vlastní hru, která teprve ukáže, že není kým se zprvu zdál a jaké jsou jeho skutečné úmysly.
O´okawahara Shigeru - Bohatá dívka, kterou pro Tsukasu vybrala jeho matka za snoubenku. Zpočátku se samozřejmě projeví instinkt odporu proti příkazům rodičů, ale později se situace stane o něco víc komplikovanější a Shigeru sehraje větší roli než by se dalo očekávat. Osoba, která se vám snad jako jediná může zdát normální.
Jak to všechno dopadne, zde říkat nebudu, abych vás nepřipravil o spoustu neočekávaných situací a hlavně o úchvatné finále celého seriálu, při kterém člověk neví, jestli má plakat žalem nebo radostí. Sami neuvěříte, že už je konec. Záměrně jsem vynechal mnoho souvislostí a možná některé skutečnosti i trochu pozměnil. Ostatně všechny se tu ani nedají shrnout. Je jich tolik, kolik se jich jen do jednapadesáti dvacetiminutových dílů vejde. Budete ohromeni každým dílem. Napomáhá tomu způsob podání příběhu každé epizody. Záměrně je totiž před závěrem každé části odkryto nějaké šokující odhalení, které je pak tématem dalšího dílu. Já bych seriál zařadil do žánru psychologického dramatu. Rozhodně nesouhlasím s tím, že jde o romantický seriál pro dívky, a ani vy od HYD něco podobného neočekávejte.
Animace se v seriálu omezila vskutku na minimum. Při chůzi postavy střídají nohy, při mluvení se hýbou ústa, jen občas foukne vítr do vlasů. Kresba, mohlo by se zdát, je ještě horší. Žádné příliš velké detaily. Postavy nejsou nikterak hezké. Jestli čekáte hrdinku, do které byste se mohli zamilovat, hledejte jinde. Mužské postavy se mi zdály zvládnuté o chlup lépe, ale to by lépe posoudila nějaká dívka. To hlavní, čím se kresba HYD odlišuje od všeho ostatního, co jsem doposud v anime viděl, je nedokončená kresba. Pevné obrysy se omezují jen na jádro záběru, většinou postavu a nejbližší objekt. Pokud i ten je příliš velký, tak ani ne na celý. Za tuto oblast se čáry rozplývají v šedavou malbu nebo jen jednobarevné pozadí. Lze v tom spatřovat jistou snahu po větší uměleckosti, ale já bych řekl, že většina obrazů působí spíše opačným dojmem, tedy jako narychlo domalovaná plátna. Nicméně při sledování seriálu vám to zas tak moc vadit nebude. Střih a kamera z toho vytěžily opravdu maximum. Vytvářejí mnohem větší napětí. V tom jim ještě velmi obratně napomáhá hudba. Klasická hudba doplňující většinu scén je vcelku průměrná. Do popředí ale vystupuje ve scénách romantických, kdy se rozeznívají libé tóny piána, a zejména ve scénách šokujících, dramatických, kdy hlavní parte převezmou smyčcové nástroje, především housle. To jsou pak zvuky, že vám opravdu mrazí v zádech a vstávají vlasy na hlavě hrůzou. Od 33. epizody doplňují klasickou hudbu ještě melodie jazzové a bluesové. Výjimku tvoří písně z openingu a endingů, ty patří do jpopu.
Na závěr chci říci, že HYD patří k tomu nejlepšímu, co jsem doposud viděl. Zhlédnout jej určitě stojí za to. Všem ho vřele doporučuji.