MangaCZ Dnes je 21.8.2017, Registrovat...

Romantika pro otrlé: Knihovna Kokoro
27.04.2002 06:00  -  Série/Knihovna Kokoro

"Advokát vzal sekeru, jídlo na tři dny a vyrazili jsme. Teprve pak jsem pochopil, jaký byl můj dědeček, dej mu pánbůh věčnou slávu, blbec." Tohle je sice citát ze známé Cimrmanovy Hospody na mýtince, ale "Knihovnu Kokoro" vystihuje s bolestivou razancí špatně mířené rány kladivem.

Zapomeňte na obrovské roboty, hanbaté ženštiny a tuny olova, kterými si vzájemě špikují břicha členové znepřátelených gangů. Svět se mění a anime s ním; to, co včera přitahovalo davy fanoušků, dnes leží v zaprášených policích a na výsluní přízně se vyhřívají tituly, které by si ještě před nedávnem vysloužily nálepku "obskurní".
Knihovna Kokoro bezpochyby právě do této skupiny patří. Je přímo krystalickým zástupcem žánru "moe", který představuje aktuální trend v japonské manze a anime. Nejlepším přiblížením obsahu moe titulů bude asi výraz "roztomilé k nesnesení". Většina moe je cílena na mužskou část diváctva, vzhledem k čemuž lze očekávat poměrně hojný výskyt lechtivých témat a dva věrtely fanservisu. Tím není nutně řečeno, že se musí vždy jednat o průměrné nebo slabé věci. Při skládání úliteb současným trendům však existuje kritická hranice, jejíž překročení s sebou takřka nevyhnutelně nese beznadějný pád do oceánu jalové plytkosti. A v případě Knihovny Kokoro se nejednalo o žádné nechtěné uklouznutí, ale přímo trojité salto s vrutem nazad.
Na hoře uprostřed hlubokých lesů, dvě hodiny jízdy autem od nejbližšího města stojí knihovna. V ní žijí tři sestry, knihovnice. Do knihovny nikdo nechodí. Tak, a teď, když máme děj dvanácti dílů odvyprávěný, je třeba hezky zostra zarazit. Ten jeden zbývající přece jenom obsahuje alespoň stopovou přítomnost myšlenek a nebylo by sportovní zkazit vám i to nepatrné množství zábavy, kterou lze dvojitou destilací z Knihovny Kokoro vydobýt.
Čím že tedy autoři zaplnili těch třináct krát dvacet pět minut animovaného požehnání? Třemi hrdinkami, profilovanými podle preferencí hlavních diváckých skupin (jedna hodná dívka, jedna přísná a jedna, hm, velmi nezletilá), špetkou tajemné minulosti a nezbytně zesnulými rodiči. Aby si přišli na své opravdu všichni, mihne se scénou i androidka, kterou je třeba naučit emocím, načež celá banda vyrazí na plavkový výlet k moři. Jako vrchol všeho trpí jedna z protagonistek vůči své malé sestře jakousi obdobou mateřského citu, ze kterého se postupem času vyklube forma pedofilní lesbické obsese oidipovského ražení. Což je také jediný náznak vývoje charakteru v průběhu, promiňte mi tu nadsázku, děje.
Technická stránka animace je odvedená kvalitně, na úrovni, která odpovídá současnému průměru, s nepřehlédnutelnými rysy počítačového zpracování a postprodukce. Zde je čestné vyzdvihnout detailně propracovaná pozadí, podbarvená měkkým světlem, která celkem zdařile nahrávají poklidnému, venkovskému vyznění celé série. V urputné snaze o líbivost však autoři tento dojem kazí na všech ostatních frontách a Knihovna Kokoro tak sklouzává spíše do žalostné parodie sebe sama.
Poslední záchranou by snad mohla být hudba – tichá klavírní témata v pozadí dávají chvílemi zapomenout i na bezduše přihlouplé dialogy, navíc vedené hlasy o jeden a půl oktávy nad hranicí slyšitelnosti průměrného kokršpaněla. Skutečně, asi vůbec poprvé za dobu, co sleduji anime, jsem nebyl spokojen s originálním dabingem – afektované, přeslazené projevy dabérek jen zaráží poslední hřebík do rakve se jménem "Knihovna Kokoro". Slabý opening a ending pak mohou posloužit jako vhodný smuteční pochod: Prvně uvedený velmi trefně naznačuje, co že se dá od seriálu vlastně čekat, srovnáním endingů z "Kokoro" a například "Mahoromatiku" lze pak přesvědčivě ilustrovat, že když dva dělají totéž, nemusí to ani zdaleka být totéž.
Takže jste-li mužského pohlaví, nezdolatelný milovník patetické nostalgie, zbožňujete uniformy s kilometry volánků a jste ochoten přestát pět hodin všeobecné chaboty, připravte si aplikátor se sto padesáti jednotkami inzulínu a podívejte se na Knihovnu Kokoro. První polovina jedenáctého dílu není úplně špatná.