MangaCZ Dnes je 22.6.2018, Registrovat...

Elegantní samuraj
20.04.2002 05:30  -  Série/Kazemakase Tsukikage Ran

Hledáte-li napětí, akci, samurajské souboje a zároveň zábavu, srandu a uvolnění, pak je seriál Kazemakaze Tsukikage Ran určen právě vám. Čeká na vás třináct pozoruhodných dobrodružství ze starého Japonska v podání dvou hlavních hrdinek, vskutku rozdílných charakterů. Obě se postarají o to, že se nudit nebudete.

Kazemakase Tsukikage Ran je třináctidílná samurajská anime série (nikde jsem neobjevil, že by existovala také manga) zasazená do éry Edo (1603 - 1867). Předem prozradím, že třináctým dílem to nekončí. Více až v recenzi třinácté epizody. Tvůrcem díla je režisér Daichi Akitaro, známější spíše z komediálních seriálů Jubei-chan, Elf Princess Ren a Kodomo no Omocha. Kazemakase Tsukikage Ran je dílko napůl akční a napůl komediální. Jde totiž o parodii starší věci známé jako Su-ronin Tsukikage Hyoga (lze srovnat například s nám známou Xenou). Než se dostanu k samotnému ději, zmíním se o názvu seriálu. Tsukikage Ran je jméno hlavní hrdinky (pojmenované zřejmě po dobře známém autorovi samurajské mangy "Tsukikage Ken"), důležitější je ovšem slovo kazemakase, které se do angličtiny překládá jako "carried by the wind" nebo "going where the wind blows" tedy "tam kde fouká vítr" (anglický název série zní: As the wind blows down the mountain), a které nám hlavní hrdinku vlastně charakterizuje. Tou je Ran, putující samuraj (rónin). Putuje od města k městu, prostě kam ji vítr zanese. Hned v prvním díle se Ran setká s Miao, která ji bude nadále doprovázet a stane se zápletkou k několika příhodám (vzpomeňte si na Xenu a Gabrielu).
Jak jsem již ale řekl, je Kazemakase Tsukikage Ran především parodií. Proto také Ran řeší problémy s ležérností sobě vlastní. Na druhou stranu je to ale jeden z nejlepších bojovníků, se svým mečem je opravdu mistr, nikdo se jí v zacházení s katanou nevyrovná. Pro někoho budou možná na tomto anime nejpřitažlivější úžasně animované a propracované soubojové scény. Je opravdu radost dívat se na ladné pohyby plně korespondující se švihy a seky meče. Je to doslova tanec. Ran je však neobyčejně klidná a lhostejná, a tak se k souboji nechá vyprovokovat jen málokdy. Raniným neduhem je láska k sake (japonský alkoholický nápoj). Sake je mnohdy příčinou toho, že se ve vzduchu míhá její katana.
Jejím protikladem je Miao. Raninu nevšímavost nahrazuje ztřeštěným zájmem o vše, málomluvnost nahrazuje překotnou mluvou, oproti přesně cíleným pohybům a ladnému ovládání zbraně staví vlastní styl boje typu "ruka sem noha tam". Ovládá čínské bojové umění, které nazývá Nekotekken (Cat Iron Fist) .
Kresba obou hlavních postav se, jak si je můžete prohlédnout na obrázcích, myslím, vydařila. Je dílem animátora jménem Watanabe Hajime, který mimojiné vytvořil také postavy pro Nurse Angel Ririka SOS. Kresba celkově není ani příliš jednoduchá, jak bývá u levných seriálů zvykem, ale ani příliš dekorativní. Já bych ji označil za střízlivou: prostě přesně takovou od seriálu očekávám.
Ran a Miao spolu putují Japonskem a prožívají dobrodružství různých druhů. Ústřední klišé však tkví v základním boji dobra proti zlu. Hrdinky pomáhají obyčejným, chudým vesničanům proti zlodějům a různým jiným trýznitelům. Zatímco Miao to činí vědomě ze své vlastní (přehnané) aktivity, Ran k tomu přijde jakoby náhodou, nebo u příležitosti získávání misky lahodného sake. Někdy si dokáží přičinit potíže i samy. To platí především o Miao. Popis konkrétních konfliktů a událostí přinesou až následné recenze jednotlivých dílů. Už teď vám mohu potvrdit, že je o co stát.
Významnou složku seriálu tvoří hudba. Úlohou hudby ve filmu je vytvořit nějakou atmosféru, vyvolat nějaké pocity. Dá se samozřejmě pracovat i s kresbou například krajiny, ale autoři dali přednost hudbě. Rozhodně se vám tu nemůže stát (jako se mě někdy stává), že po shlédnutí nevím, jestli tam vůbec nějaká hudba byla. Píseň v openingu "Kazemakase" je vlastně staromódní enka písní. Bonbónkem pro milovníky jpopu bude i závěrečná "Kazemakase 2". Na pozadí děje se rozeznívá hudba vyluzovaná tradičními nástroji. Zaslechneme i několik jazzových melodií, které se snaží zachytit nostalgickou atmosféru starého samurajského drama. Podle mého mínění zde má hudba nedocenitelnou roli a rozhodně v ní obstála na výbornou. Soundtrack obsahuje celkem 38 skladeb, přičemž se střídají asi minutové písničky s několikavteřinovými motivy.
Celou sérii nespojuje společná zápletka, naopak jednotlivé episody jsou zcela samostatnými příběhy, takže je jedno, na který díl se zrovna podíváte. Proto ani nelze o ději říci něco konkrétního. Příběhy jednotlivých episod musím rozebrat zvláš?, určitě si to zaslouží. Již nyní se můžete těšit na recenzi první epizody (Onna datera ni kyokatta), kterou pro vás připravuji.