Sailor Moon
27.03.2002 06:06  -  Série/Bishoujo Senshi Sailor Moon

Chcete-li, aby váš život nadále plynul poklidným tempem bez zvláštních zvratů a velmi nebezpečných událostí, rozhodně nepomáhajte na ulici osamoceným kočkám. Mohli byste totiž zjistit, že jste v podstatě někým úplně jiným a osud této osoby se začne nevybíravě hlásit o své slovo. Usagi Tsukino jedné takové kočce pomohla...

Sailor Moon se zrodila roku 1992 z pera Naoko Takeuchi jako nepřímé pokračování její úspěšné předchůdkyně Codename Sailor V (ta se poprvé objevila v roce 1991 v letní edici magazínu Run-Run, kde také o šest let později skončila). Bishoujo Senshi Sailor Moon vycházela až do roku 1997 v magazínu Nakayoshi. Jen měsíc od premiéry komiksové se konala premiéra televizní pod hlavičkou společnosti Toei Animation, která po většinu času udržovala s autorkou kontakt. Pochopitelně došlo oproti manze k několika změnám, ale ty jsou dostatečně rozebrány jinde a nemá cenu se tu jimi zabývat. Nicméně obé slavilo převeliký úspěch, což si vyžádalo čtyři filmy, několik her a dokonce asi šest hraných muzikálů. Doprovodné jevy, jako karetní hru či hudební CD radši ani nepočítám.
Otázkou zůstává, proč jí propadlo tolik lidí. Nu dobrá, dívkám se líbí pohlední záporňáci a mužská část se zase ráda dívá na bílé kalhotky, krátké sukýnky a pěkné nožky. Jenže taková kultovnost jen kvůli tomuto? Pokud se podíváte na běžný díl seriálu, neuvidíte celkem nic zvláštního – parta holek tam cosi řeší, pak se tam někde objeví nějaké záludné monstrum, to je odhaleno, následují efektní proměny, lítý souboj s monstrem, při kterém pomůže záhadný cizinec, monstrum se dík hlavní hrdince obrátí v prach a pak už jen dovětek a závěrečné titulky. Zkrátka mahou-shoujo klasika. Přesto má Sailor Moon několik silných pilířů, které ji staví vysoko nad obvyklý mahou-shoujo průměr.
Pilíř první – charaktery: Část úspěchu by mohla být už v postavě hlavní hrdinky, náctileté Usagi Tsukino, která je zde spíš v roli hrdiny z donucení a boj za lásku a spravedlnost je jí (alespoň zpočátku) spíše na obtíž a dvakrát se do něj nehrne. Je to vlastně, jako byste udělali vůdcem Rychlých Šípů Rychlonožku. Nicméně v pozadí nestojí ani ostatní charaktery, od zakřiknuté šprtky Ami až po ráznou lesbičku Haruku. A to jsem vyjmenoval jen dva krajní případy. Každý si zkrátka může najít toho svého oblíbence. Zanedbáni rozhodně nejsou ani oni zlí mužové a ženy intrikující proti světu, ale i proti sobě navzájem (zasvěcenci jistě rychle odhadnou, jaké procento z pěti čarodějek zhynulo zásahem kladných postav), přičemž ani ti kladní nemusí vždy táhnout za jeden provaz. Pokud by ale byly tyto osobnosti světa Sailor Moon pouze statické, nadlouho by to nevydrželo. Jenže ono to vydrželo. Jinými slovy - charaktery se během seriálu vyvíjejí. A neznamená to jen to, že někteří záporňáci přejdou na druhou stranu šířit ve světě (nebo alespoň v Japonsku) dobro. Seriál zahrnuje v podstatě celé období života mezi 14. a 16. rokem většiny hrdinek a to by to v tom byla Metalia, aby se nezměnily. Navíc celkem přirozeně. Je opravdu zábavné sledovat vývoj vztahu mezi Usagi a Mamorem, ale i mezi jinými postavami, jejich dospívání a vůbec vše, co se děje mezi souboji, které zdánlivě tvoří hlavní náplň děje.
Pilíř druhý – mytologie: Celý kolotoč začíná tím, když se dozvíte, že Usagi je převtělením dávné ochránkyně Měsíční princezny a že ji musí najít. V mytologii jsou zahrnuty všechny planety naší sluneční soustavy a posléze i vesmír (vzdáleně se opírající o mytologii řeckou). A vše je kompaktní. Navíc odhalováno po malých kousíčkách, pěkně střípek po střípku a mozaika je hotova až na samém konci.
Pilíř třetí – humor: Jak mnozí zažili, je puberta opravdu podivné údobí lidského života a velmi pravděpodobně si jí prošla též autorka. A právě narážky na pubertu (snaha zhubnout, snaha chovat se dospěle) jsou milým kořením celé série. Ale to je jen část humoru v tomto seriálu. Tou druhou je výrazná sebeparodie, která celou sérii zachraňuje i v těch nejhorších obdobích (Sailor Moon SuperS), ale najdete ji v podstatě všude a je opravdu vydařená.
Na závěr pár slov o výtvarném a hudebním dojmu. Začneme asi tím výtvarným, který je na seriál té doby (počátek 90. let 20. století) na solidní úrovni a v poslední sezóně (Sailor Moon Sailor Stars) ještě o kousek lepší. Ani vám nepřijde, že se občas hýbají jen ústa postaviček. Na druhou stranu bylo-li třeba někde udělat pohyb velmi efektní, vězte, že velmi efektní je. Dokonce i většina přeměn a útoků je vkusná a nepříliš dlouhá (výjimkou budiž opět ony neš?astné Sailor Moon Super S). Sailor Moon má i jednu zvláštnůstku – na to, že se jedná o mahou-shoujo, tam téměř nenarazíte na superdeformy. Pokud jde o hudbu, už samotné znělky patří k lepšímu standardu, ale to nejlepší vás čeká uvnitř. Hudební doprovod totiž vysoce převyšuje obvyklý anime průměr. Snad každý charakter má vlastní hudební téma, které je ve vhodné chvíli spouštěno a krásně podbarvuje celkovou atmosféru. Kdo kdy slyšel třebas „Mamorovo téma“, ví, o čem mluvím.
Zkrátka, Sailor Moon rozhodně není jen další mahou-shoujo.