MangaCZ Dnes je 25.4.2018, Registrovat...

Gunbuster: Top o Nerae!

Pojďme se spolu podívat zpátky do dob, kdy se v animačních studiích ještě používaly štětce, kdy vrchol sci-fi technologie představovaly tiše se otáčející magnetické pásky na palubách vesmírných křižníků a kdy jméno studia Gainax teprve začínalo získávat zvuk. I tehdy se totiž točila dobrá anime – a Gunbuster: Top o Nerae! byl jedním z nich.

Prvně je třeba předeslat: Gunbuster je mecha show. Od diváka je tedy očekávána nezlomná víra, že nejpraktičtější zbraní v celém známém vesmíru jsou třicetimetroví humanoidní roboti, zejména pak pokud se jim do pilotního kokpitu nacpe jedno, či lépe dvě pohledná děvčata v přiléhavých uniformách. Japonská vášeň pro gigantické roboty sahá hluboko do 60. let dvacátého století a zdá se, že bude pokračovat s neztenčenou intenzitou i ve století dvacátém prvním.
Pokud vás první odstavec neodradil, nemáte se už čeho bát. Šestidílné OAV Gunbuster: Top o Nerae! (Gunbuster: Vzhůru k výšinám!) se totiž jednoznačně řadí mezi ta mecha anime, která stojí za to shlédnout. Vlastní příběh se přitom nijak originálně netváří: Lidstvu hrozí vyhubení rasou obřích mimozemských monster a poslední nadějí Země je dvojice pilotek a mohutný robot Gunbuster. Narozdíl od podobných dílek z téhož kadlubu ale tvůrci nespoléhají výhradně na dramatickou akci a souboje gigantů na pozadí hroutících se civilizací – v centru pozornosti jsou spíše osudy pilotů a lidí jim blízkých.
Dalším zajímavým rysem této série je úzká provázanost s aplikovanou fyzikou a zvláště pak teorií relativity. Při vysokých rychlostech, ve kterých se odehrává převážná část soubojů, ubíhá hrdinům čas pomaleji. Během několika málo minut tak utečou spolužákům na Zemi měsíce – nebo i celé roky. A návraty k bývalým přátelům či láskám mohou být velice těžké...
Pro současného diváka je Gunbuster, jak už bylo výše naznačeno, prakticky historický kousek (vznikl v roce 1980), stále se však jedná o anime, které se vyrovná a v ledasčem i překračuje průměr dnešní produkce. Celá série byla původně koncipovaná jako shójo parodie na sportovní anime (už samotný název odkazuje na ještě letitější Ace o Nerae z prostředí tenisových kurtů), ale příběh se záhy zbavuje úvodního bezstarostného tónu. Charaktery postav se vlivem dramatických událostí rychle vyvíjejí a problémy, kterým musí čelit, jsou často větší, než hrdinové dokáží snést. Dialogy sice nesou peče? doby vzniku a cyničtější povahy se asi neubrání občasnému úšklebku nad větší než malou mírou patosu, ale takové momenty jsou štědře vyváženy scénami, které mohou být bez váhání zařazeny mezi špičku žánru.
I po technické stránce je titul hoden pozornosti. Design postav nese zřetelné rysy "staré školy" (podobný se dá vysledovat např. v Kimagure Orange Road), je však třeba říct, že ne vždy je to ke škodě věci. Zejména dnes, kdy řada studií produkuje až umělohmotně počítačové charaktery, může Gunbuster působit mimořádně svěžím dojmem. Zajímavá je i tvůrčí práce se světlem, která by se místy snad dala označit za lehce kýčovitou, zejména scénám z kosmu však dodává na působivosti. To vše, plus zvuková stopa, ve které se mísí j-pop s vážnou hudbou, skládá dohromady obraz anime, kterému se dá vytknout snad jen jedna podstatná věc: je příliš krátké. S ohledem na nutnost vměstnat děj do pouhých šesti dílů je tempo příběhu místy až překotné a řada námětů, které by si zasloužily rozvést, zůstává jen v náznacích. I přes to je Gunbuster kvalitní anime s dobrým příběhem, kterému ani oněch dvacet let nijak neubralo na divácké přitažlivosti.