Amon Saga: Klasická conanovská fantasy
07.02.2002 06:15  -  Série/Sága o Amonovi

Amon Saga je akční fantasy s tak konzervativním příběhem, že o ní téměř není co psát. Extra kladný hrdina usilující o pomstvu dávné vraždy, zlý imperátor držící v zajetí krásnou princeznu, nezbytní společníci hrdiny a zákeřní služebníci imperátora tvoří koktejl, jenž byl možná populární na párty vašich babiček, ale dnes už místo něj dáte přednost i čisté vodě.

Příběh je tak plytký a klišovitý, že opravdu nemá sebemenší cenu se o něm více zmiňovat. Lineární vyprávění bez překvapení má za následek, že již po prvních deseti minutách odhadnete velice přesně další průběh včetně závěru. Z kresby jsem nabyl dojmu, že Amon Saga je docela starý film, ale závěrečné titulky mne vyvedly z omylu: rok výroby 1986. (Také jsem měl pocit, že takto pitomoučký děj by se odvážili natočit jen velmi dávno, ale zřejmě jsem se mýlil.) Kresba postav není nijak detailní, avšak vypadá až překvapivě dobře. Někdy může být méně i více. Design postav je na celém filmu asi to nejzajímavější. Ne že by, probůh, vykazoval nějakou originalitu (tohle slovo a Amon Saga prostě nejdou dohromady), ale je pečlivě provedený, čistý a pěkný. Pozadí jsou však také velmi jednoduchá, a to už trochu vadí. Jejich kvalita je na úrovni televizního seriálu, což je dost málo (mluvím o anime z doby natáčení filmu, dnešní televizní seriály, např. Noir nebo Ayashi no Ceres, mají mnohem lépe kreslené pozadí).
Animace je docela dobrá, tvůrci se na ní nesnažili ušetřit, ve srovnání s Kaze no Tani no Naushika (o dva roky starší) však dopadá o něco hůře. Souboje, kromě počáteční všeobecné bitky, jsou krátké a jednoduché. To spolu s kamerou ostatních scén má za následek, že je celkový čas záběrů náročných na animaci dost krátký. Ve filmu samozřejmě nenajdete žádné CGI (počítačově zpracované scény), těch pár scén, které by počítače snesly (kouzla, výbuchy), jsou i klasicky zvládnuty velice dobře. I když oheň nevypadá příliš reálně (donedávna si s ním však neuměl poradit nikdo), je to s efekty stejné jako s animací: jen pár skutečně složitých scén, ale celkově dobrý dojem.
Násilí je ve filmu zobrazeno poměrně jemně. Krev sice z postav teče, ale žádné usekané končetiny, vyhřezlé vnitřnosti a podobné lahůdky zde nenajdete. Jazyk je také velmi mírný, vzhledem k postavám snad až příliš (myslím, že jsem snad jednou zaslechl "bakayaro" přeložené jako "Vy idioti!", jinak vůbec nic). Kromě toho, že princezna Lichia nosí občas šaty, které by se spíše hodily na prostitutku než na jedinou dceru krále, tak Amon Saga neobsahuje ani tímto způsobem závadný materiál. A oblečení stěží pokrývající intimní místa jsou už v tomhle druhu příběhu i v anime všeobecně prostě zvykem.
Velice prostý příběh odsuzuje Amon Sagu jednoznačně do role oddychového filmu na dlouhé zimní večery. Nepříliš zajímavé souboje spolu s nevydařeným pozadím sráží film ještě níže. Pokud by bylo čím zaměstnat oči, tak by jistě tolik nevadilo mít přitom vypnutý mozek. Jenže bohužel ani vizuálně se tvůrci moc nevyznamenali a hudba, která mi subjektivně k filmu nepřišla jako úplně ideální, již nemůže nic zachránit. Pokud nejste skalními příznivci heroické fantasy, tak se tomuto filmu raději vyhněte.