Recenze To Heart
23.01.2002 18:00  -  Série/To Heart

Pravděpodobně nikdo, kdo se kdy zajímal o anime, neunikl alespoň letmému seznámení s prostředím japonské střední školy. Tvůrci anime (a potažmo Japonci jako takoví) chovají ke všemu, co se týká gymnázií a jim podobných vzdělávacích ústavů pro mládež, až posvátnou úctu. To Heart je právě jedním z takových nostalgických návratů do časů her a malin zrajících.

V původním zpracování se jednalo o jednu z klasických "seznamovacích" počítačových her, které jsou pro japonskou herní scénu charakteristické – věčně ospalý, nicméně v hloubi duše laskavý a pohledný hlavní hrdina (to jste vy) přichází na gymnázium, kde se postupem času seznamuje s celou řadou dívek, přičemž jeho úkolem a metou je získat srdce jedné z nich. Konkrétně u To Heart se jednalo o erotickou hru, ve které nakonec nezůstane jen u srdce. V animovaném seriálu, natočeném podle této hry, se však nemají ani puritáni nad čím pohoršovat: veškeré hanbatiny byly z anime zpracování odstraněny, a to včetně naprosté většiny tzv. "fanservice" scén (výjevy z koupelen a lázní, zdvižené sukénky atd., vážnější zájemce o toto téma odkazuji na tituly jako Agent Aika, Hand Maid May nebo – nu ano – Love Hina).
Jako odkaz původní hry se do seriálu naproti tomu přenesl značný počet vystupujících hrdinek. Autoři se rozhodli prakticky každý ze třinácti dílů věnovat jedné dívce, což sice zaručuje, že si každý divák může vybrat tu "svou", zároveň to však nutně vede k určité schematičnosti, kterou je nejspíše možno považovat za největší slabinu jinak zajímavého seriálu. Každá epizoda, až na několik málo čestných výjimek, se odehrává podle stejné šablony: Je představena dívka – dívka má problém – hlavní hrdina dívce pomůže – dívka je zachránci vděčná. Charaktery jednotlivých hrdinek jsou zpracovány věrohodně, by? s určitou stylizací, která je v tomto žánru skoro až tradiční: Američanka prostě musí být hlučná blondýnka se silným přízvukem, stejně tak pokud jste z Ósaky, tak kromě roztomilého nářečí nezbytně disponujete i neutuchajícím obchodním talentem a vystupováním stréčka Křópala. Anime prostě má svá nepsaná pravidla a režiséra, který se jimi nebude řídit, čeká nejspíš lynčování davem rozlícených fanoušků.
Ptá-li se tedy někdo po ději, musím ho zklamat. Nedočká se ani dramatických zvratů, ani zákeřných úkladů, o příšerách s chapadly nemluvě. Problémy, se kterými se hrdinové utkávají, se obvykle nesou v duchu "kdo bude s kým sedět ve třídě", "máme dva lístky na koncert a my jsme čtyři", případně "dívka hledá své místo v kolektivu". Vše začíná a končí v jedné epizodě a pokud někomu pár pokračování uteklo, nemusí se bát uniklých souvislostí. Z této řady vybočují – také již téměř tradičně – závěrečné díly, kdy se divák dočká i zajímavého citového střetu, ovšemže bez trvalých následků.
Tím nechci říct, že je To Heart špatný, ba naopak. Jestliže si na podobné příběhy potrpíte, určitě se budete dobře bavit v tom nejlepším slova smyslu. Po technické stránce se dá seriálu máloco vytknout, a není divu: jeho tvorby se totiž zhostilo studio KSS, které se dříve podepsalo například pod tituly jako Oh! My Goddess nebo Legend of Basara. Animace, pokud mohu tedy dle mé špatné kopie soudit, je plynulá a velmi zdařilá, podobně jako design postav (Senba Juriko – Iron Angel Kurumi, Figure 17). Ke kvalitě hudby je těžké se vyjádřit, nebo? ta se v To Heart vyskytuje jen minimálně, prakticky výhradně jako nevýrazná melodie na pozadí. Nicméně neruší a když už na ni přijde, nenápadně podbarvuje děj tak, že si jí nejspíš ani nevšimnete. To samé se dá říci i o úvodní a závěrečné písni: Hezké, ale nikoliv výjimečné.
Takže máte-li chu? prožít pár dní na japonské střední škole a alespoň zprostředkovaně si vyzkoušet, jaká trápení a radosti mohou potkat úplně obyčejné lidi na úplně obyčejném gymnáziu, je To Heart seriálem pro vás. Přestože nedosahuje takových kvalit, jako například podobně zaměřený KareKano, stále se jedná o příjemný, oddechový titul, který dokáže zahřát u srdce.
(Obrázky převzaty ze stránky Feeling Heart)