MangaCZ Dnes je 20.6.2018, Registrovat...

M. D. Geist: Žádný děj, myšlenka nebo logika
17.12.2001 05:00  -  Série/M. D. Geist

Tato kritika byla již dříve uveřejněna na "Českých stránkách o anime". Vzhledem k tomu, že jde pravděpodobně o poslední recenzi dosud nepřevedenou na www.manga.cz, mohou teď již "České stránky o anime" odpočívat v pokoji. Samotný OAV M.D.Geist je pak podle slov Jirky Flígla nepříliš povedené sci-fi dílko, kterému by se měl každý raději vyhnout. Proč, to se dočtete právě v recenzi...

Tento prapodivný OAV mi, když se tak zamýšlím, nejvíce připomíná určitou verzi dortu dle domácího receptu Pejska a Kočičky. Nažhavíme videopásku a v neurčitém množství různě za sebou přidáváme následující přísady - drsného a mlčenlivého hrdinu, Mars po atomové válce, bojovníky v mechanickém brnění, pár vypůjčených motivů z Šíleného Maxe 2 (honičky, motorkářský gang a jeho vůdce, typ hlavního hrdiny), tank s misí na záchranu Marsu, tajný vládní program a nadrženou motorkářku. Celé to okořeníme špetkou explicitního násilí, a můžeme servírovat. Jenže, když se dáme do konzumace této všehochutě, nastane přinejmenším stejné znechucení jako u zvířecího dezertu. Ingredience, které samy o sobě vypadají lákavě, v případě M. D. Geist byly buďto využity nedostatečně nebo úplně špatně nasazeny. Z mlčenlivého drsňáka se zde stává ideální postava pro "herce" Arnolda Schwarzeneggera (celou dobu ten samý rádoby drsný výraz a téměř nulové dialogy), z Marsu po zničující atomové válce uvidíme pouze pouš? a na chviličku jedno rozbořené město.
Podobným způsobem jsou znehodnoceny téměř všechny výše uvedené lákavé motivy. Mad Maxovská honička je jen jedna a ještě ubohá. Gang vymře v půlce filmu, vůdce gangu má sice náležitě krvavý konec, ale jako charakter by se dal zařadit do přihrádky "tupé hovado". Do této přihrádky bychom mohli zasunout rovnou všechny postavy z M. D. Geist. Tank má sice určeno své poslání, ale ve filmu slouží pouze jako velký bezbranný pohyblivý terč a místo, kde se odehrává 90% dialogů celého dílka. Typoval bych, že dotyčný "střep prodělal několik sovětských ofenziv". Tajný vládní program je tak Top Secret, že o něm vědí všichni. Přitom se dá vypnout zmáčknutím libovolné klávesy u centrálního počítače. Jediné co zbylo, je tedy nadržená motorkářka a násilí. Daná ženština je sice hodně natěšená, jenže hrdina je buď čtyřprocentní eunuch a nebo největší blb z celého filmu. K ničemu se totiž nemá. Násilí... dobře násilí zde najdeme dost a zajímavě pojaté. Ale když po čtvrté uvidíte téměř identický záběr hlavy rozmačkávané rukou v mechanickém brnění, rezignujete již úplně. Celá technická stránka se dá označit jako špatná - a? se jedná o animaci, hudbu, nebo scénář (pokud někdy nějaký byl). Jestli jste z mého podání nabyli dojmu, že M. D. Geist je neskutečná - promiňte ten výraz - hovadina, tak nemáte daleko k pravdě.
Od spodin filmového močálu (kde hnijí hity jako Barb Wire, Spice World, Komando, Batman a Robin a tisíce dalších) zachraňují tento film dvě věci. První je stopáž. Když příval stupidity trvá necelých 50 minut, lze ještě celou záležitost přežít ve zdraví. Druhou záchranou je očividně jediný opravdu dobrý moment celého filmu. Tím je jeho konec. Teď nemám na mysli, že si divák oddychne po skončení snímku a dojde katarze, už nikdy se na podobnou věc nepodívat. Závěrečná scéna je oproti celkové dosavadní směšnosti a hlouposti díla jakoby vystřižená z jiného filmu. Zde se totiž hrdina poprvé projeví jako drsňák a místo happy-endu zabije svého spojence a oním tajným programem rozpoutá úmyslně válku hraničící s armagedonem. Díky tomuto překvapivému zvratu jsem nelitoval 50ti minut strávených s M. D. Geist. To i přesto, že pesimistický závěr nepřebil můj pobavený pocit z převážné části filmu. Proto nevím komu bych tento snímek doporučil. Zřejmě pouze fanouškům filmů kategorie B a splatter. Pokud s anime začínáte a máte za sebou jen samé lepší věci, snažte se Geistovi vyhnout. Hrozilo by vám příliš rychlé vystřízlivění.