Noir: Tajemné a chladné vražedkyně
11.12.2001 07:30  -  Série/Noir

O televizním seriálu Noir se pomalu začíná mluvit jako o nejlepším anime roku 2001. I když jde možná o přehnané tvrzení, tak Noir bezpochyby patří mezi několik nejlepších. Nezapomenutelná hudba, nádherná kresba, neobvyklá práce s kamerou a zvláštní a tajemný příběh dvou dívek, které se živí zabíjením lidí na zakázku...

Jednoho příjemného rána dostane Mireille, krásná a nebezpečná nájemná vražedkyně, mail. Píše jí nějaká Kirika, aby se s ní vydala na cestu za minulostí. Mireille mailu nevěnuje příliš pozornost, když se tu z reproduktorků laptopu ozve melodie, dávno ztracená, ale pro ni nezapomenutelná. Dostaví se na schůzku, kde nenajde jen Kiriku, která se jí představí jako Noir, ale i zdroj tajemné melodie a bandu zabijáků (takoví ti typičtí, v černých padnoucích oblecích s krátce střiženými vlasy). Zabijáci mají evidentně zájem je obě odstranit, ale jak to v prvních epizodách bývá, dostanou se z toho obě dívky s přehledem. Pro tentokrát. Kirika je se zbraní v ruce neobvykle schopná, což svědčí o její pohnuté minulosti, ze které si však nic nepamatuje. Mireille souhlasí s pomocí při hledání Kiričiny ztracené totožnosti, avšak pozorný divák v tuto chvíli již tuší, že pro to má i své silné důvody. Zakládají spolu zabijácké duo "NOIR" a zanedlouho dostávají první zakázku.
Další děj pokračuje přibližně do půlky seriálu v epizodálním duchu, postupně však vyplývají na povrch skutečnosti a indicie, které nás vedou do historie více než tisíc let staré, která ovlivnila život našich hrdinek víc, než bychom si mohli vůbec připustit. Děj se stává kompaktnějším a přechází v "jeden dlouhý příběh", který vám už nedovolí se mezi jednotlivými díly odtrhnout od obrazovky (či jiného zobrazovacího prostředku), což se v prvních deseti dílech stát slabším jedincům mohlo. Příběh je dostatečně složitý, aby vám nedal odpočinout, na druhou stranu je vyladěný a srozumitelný.
Co se týče technické stránky Noir, napadá mě jediné sousloví. Mistrovský kousek. Animace je precizní, design postav obdivuhodný, režie uchvacující, scénář bez nelogičností (samozřejmě, pár drobností se tu najde, ale jen detaily). S některými skvosty (třeba Mononoke Hime) se Noir po animační stránce srovnávat nedá, ale vše je prostě tak, jak má dobře udělaná anime - TV seriál vypadat. Stranou si nechávám soundtrack. Ten je myslím velmi nadstandardní, minimálně na anime netradiční, ale perfektně pasující. Spojení temných cellových suit a elektronické hudby, jakožto i snové klavírní pasáže, perfektně podkreslují tento zvláštní příběh. Toto anime mi přišlo trochu "domáčtější", než je zvykem. Děj se odehrává v Evropě, vystupují tam postavy evropských národností (ano, máme tam i svého zástupce - když mu tvůrci hledali jméno, asi se inspirovali nynějšími politickými představiteli naší země), hudba je často v evropském stylu. Ale nenechte se odradit, je to anime jak řemen. Noir mi zpracováním připomnělo seriál Cowboy Bebop, jen zde je celkový příběh výrazně silnější a celistvější. Vhodné též pro otaku-začátečníky.
Pokud máte chu? na trochu pořádné akce neohrožených zabijáků, hodně krve a tajemného příběhu minulosti, který od prvních epizod probleskává v kouscích vzpomínek z dětství na povrch, aby na konci zcela přehlušil současnost i budoucnost, je Noir určitě pro vás.