MangaCZ Dnes je 22.4.2018, Registrovat...

Čekání je u konce - Recenze českého vydání Mononoke Hime na VHS
05.12.2001 20:00  -  Série/Princezna Mononoke

Fanoušci jásají, děti se diví, rodiče nechápou, majitelé videopůjčoven tupě zírají a kritici uznale přikyvují - do české distribuce dorazil po mnohaleté pauze první anime hodný všech superlativů.

Stalo se tak pouze náhodou. To jednou dostala distribuční firma SPI International v balíku od firmy Miramax společně s několika divácky atraktivními tituly taky jistý japonský animovaný film s názvem Princess Mononoke. Asi je zaujalo, že onen film byl charakterizován jako nejúspěšnější japonský snímek všech dob. Nešlo sice o Pokémony, ale i tak SPI dala nějaký menší obnos na průměrný dabing a uvedla film pod názvem Princezna Mononoke. Z taktického hlediska ponechala i slogan o úspěšnosti filmu v zemi jeho vzniku (i když nevím, jak to zapůsobí na průměrného návštěvníka české videopůjčovny) a pustila ho přes distribuční sí? firmy Hollywood Classic Entertainment na trh. Myslím, že ani nejortodoxnější fanoušek neočekával, že by se někde začaly objevovat plakáty a billboardy hlásající příchod titulu do Čech. Odpustím si takové věty, jako že by si to takový film zasloužil. Na pultech videopůjčoven je mnoho dalších děl, která by si to zasloužila, ale teď se musí spokojit akorát s rubrikou 'Nedoceněné skvosty videopůjčoven' magazínu Premiere (v prázdninovém dvojčísle roku 2001 se tak vzpomnělo na zapadlého Akiru). Rozhodující je, že Princezna Mononoke vyšla. I kdyby měla být doceněna až o mnoho let později. Pevně věřím, že i když si někdo titul půjčí jenom proto, aby zabil sobotní odpoledne, tak, protože se jedná o mimořádně kvalitní film, se pomocí šeptandy dostane brzo do povědomí lidí, a to je pro jakýkoli film to nejdůležitější. Kdo ví, třeba opravdu Češi nakonec poznají, že anime není jen Pokémon.

V popředí mytického příběhu Princezny Mononoke se nachází souboj člověka a přírody. Na jedné straně stojí paní Železného města Eboši se svými poddanými a na druhé přírodu reprezentují zvířecí bohové a dívka Mononoke vychovaná vlčí bohyní. Do již vyostřeného konfliktu přichází z dalekých krajin princ Ašitaka, který díky svému odstupu může jako jediný nahlížet celou věc "hněvem nezamlženým pohledem". Každá mince má dvě strany a tudíž není jednoduché říci, kdo činí správně. Eboši chce rozšířit území pro těžbu železné rudy. Nedělá to ovšem pro sebe, ale aby z prodeje železa mohla uživit prostitutky a lidi postižené leprou, kteří právě v Železném městě nacházejí bezpečí před okolním světem, kde zuří války a nepokoje. Mononoke a zvířecí bohové jsou zaslepeni nenávistí a hněvem, který je nakonec ničí, aniž by si to uvědomovali. Tvrdí, že chtějí ochránit Velkého ducha lesa, ale přitom jsou zahleděni jen na sebe. Ašitaka, pohybující se mezi oběma stranami, ví moc dobře, jak je hněv nebezpečný a jak snadno ovládne kohokoli, člověka nebo zvířecího boha. Jenže jak zvířata, tak lidé už nejsou schopni rozumně přemýšlet a rozhodující osudový okamžik se nezadržitelně blíží.
Zlo a dobro neexistují v tomto příběhu jako dva oddělené charaktery, ale jsou větší či menší měrou obsaženy ve všech postavách. Dvojznačnost je ostatně vlastnost spojující všechny postavy. Nejpatrnější je na Velkém duchu lesa. Má zvířecí tělo a lidskou tvář, v noci se proměňuje v Noční přízrak, který má lidskou postavu a nadpřirozenou podstatu. Jediným dotykem může život stejně lehce dát jako sebrat. Přestože by byl právě Velký duch lesa jediný, kdo by mohl obě strany usmířit a celý problém vyřešit, celou dobu mlčí, zatímco lidé i zvířata mluví. Podivný a složitý je svět, který nám Princezna Mononoke představuje, ale zároveň není nepřístupný. Není potřeba nic víc, než pouze vnímat a pozorovat vše nezastřeným zrakem. Pak divákovi odhalí všechnu svou krásu a citovost.
Jack Fletcher, který řídil americký dabing, film charakterizoval jako "pohádku v nejlepším smyslu toho slova". Podobný vyvážený poměr radosti a krásy, krutosti a temnoty najdeme opravdu jen v klasických pohádkách. A věřte, že pohádky člověk plně docení až v dospělosti. Jenom pokrytci a lháři tvrdí, že pohádky jsou pouze pro děti. Režisér, scénárista, producent filmu a legenda mezi tvůrci animovaného filmu Hayao Miyazaki říká, že jeho film je pro všechny, kteří mají za sebou pátou třídu školní docházky. Je mnoho možných pohledů na tento příběh a žádný není horší než jakýkoli jiný. Můžeme se zaobírat jednotlivými částmi a vést na jejich základě složité diskuse. Také se na film můžeme prostě dívat a nechat na sebe vše působit a, po pravdě řečeno, napoprvé je divák tak uchvácen, že je schopen stejně jen nevěřícně sledovat obrazovku. Miyazaki si na diváka ovšem připravil nejedno překvapení a tak nakonec, a? chcete nebo ne, film vás stejně donutí se nad několika věcmi zamyslet. Nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Osobně bych tedy řekl, že je Princezna Mononoke film pro všechny. Dospělému ukáže nádherný svět fantazie, na který už dávno zapomněl, v obrazech tak krásných, že se dají opravdu ztvárnit jen klasickou animací, a pro děti bude 'jen' krásnou pohádkou. V USA byl film uváděn jako do 13 let přístupný pouze v doprovodu rodičů (PG 13) kvůli několika násilným scénám. Miyazaki k tomu dodává, že násilí je věc, která je součástí dětského světa, a i když si to dospělí nemyslí, dokáží se s ním děti dobře vyrovnat. Ale na rovinu, která pohádka není násilná? (Slyšeli jste někdy o něčem brutálnějším než je Červená Karkulka nebo O Jeníčkovi a Mařence?)
Pro Miyazakiho je Princezna Mononoke opravdovým životním dílem. Už v jeho prvním osobním filmu Kaze no Tani no Naushika (Naushika z větrného údolí) bylo vidět, že mu vztah člověka a přírody není nijak cizí. Zde byl ovšem sám autor nakonec vyzněním celého filmu zklamán. Všechny své myšlenky v tomto směru pak soustředil na dokončení mangy Naushika, která je mnohem komplikovanější než film. Můžeme tedy chápat Princeznu Mononoke jako završení Miyazakiho dlouholetých úvah nad tak závažným tématem. Asi nejlepší důkaz, že se nejedná o námět širokému publiku nijak cizí a hlavně, že ho dokázal režisér atraktivně zpracovat, podává již v úvodu zmiňovaný komerční úspěch filmu.
Velice bych filmu přál, aby se stal ceněným skvostem videopůjčoven. Ne kvůli tomu, aby otevřel dveře na český trh dalším anime, ale protože si to opravdu zaslouží. Podobně magický svět najdete jen ve snech a vodových malbách. Ostatně můžete se o tom sami přesvědčit v nejbližší videopůjčovně.