MangaCZ Dnes je 20.4.2018, Registrovat...

Naušika z Větrného údolí: recenze filmu
29.11.2001 07:30  -  Série/Naušika z Větrného údolí

Jirka Flígl pro vás sepsal recenzi na jeden z nejlepších japonských animovaných filmů. Režisérem není nikdo jiný než Hayao Miyazaki a právě Naušika z Větrného údolí je ten film, jehož úspěch podnítil Tokuma Shoten k založení Studia Ghibli.

Při vyslovení jména Hayao Miyazaki se každému, kdo se zajímá o anime, vybaví přívlastky typu: vynikající, nezaměnitelný, unikátní nebo i geniální. Tak se opravdu dá charakterizovat postava nejvýznamnějšího autora animovaných filmů v Japonsku a co platí o autorovi, lze směle říci i o jeho tvorbě. Kaze no Tani no Naushika je Miyazakiho první čistě autorský projekt (námět, scénář a režie). Díky jeho překvapivému komerčnímu úspěchu mohl Miyazaki společně se svým kolegou a producentem Isao Takahatou založit studio Ghibli. Miyazaki má zvláštní dar, že jeho filmy jsou myšlenkově obsáhlé, vyhýbají se jakýmkoliv trendům, a přesto jsou kasovně úspěšné. Kaze no Tani no Naushika se svými miliónovými tržbami to jen potvrzuje.
V tomto filmu nás Miyazaki zavádí do nádherného fantastického světa plného krásy, který je ovšem zároveň krutý a bezútěšný a kde příroda je mocnější než člověk. Zde se odehrává příběh, jehož hrdinkou je Naushika, princezna Větrného údolí. Obyvatelé Větrného údolí se snaží žít v nekonfliktním vztahu se všemohoucí přírodou, kterou představuje rozlehlá Pustina. Na místo klidu a míru ovšem nastoupí zkáza a utrpení, když se bez vlastního přičinění ocitnou mezi dvěma válčícími státy Torumekia a Pejite. Ty spolu bojují o ovládnutí pozůstatků démona z dávných časů, s jehož pomocí si chtějí podrobit Pustinu. Tak se rozpoutá boj člověka proti člověku a člověka proti přírodě, který si vyžádá velké oběti od každé ze zúčastněných stran.
Toto je ovšem pouze hodně hrubý nástin obsáhlého děje. Naushika na své pouti za záchranou Větrného údolí projde nesčetnými peripetiemi, než více jak dvouhodinový příběh dospěje ke konci. I přes velké množství nejrůznějších zvratů je ale děj přehledný. I méně zkušený divák (film by se dal doporučit i dětem) se v něm nebude ztrácet. Miyazaki se nesoustředil na složité dějové smyčky, ale vypráví svůj příběh takřka lineárně. Hlavní síla filmu je v perfektním smyslu pro symbiózu děje, obrazu a citů. Všechno navazuje a nic v příběhu se neděje bez vztahu k minulosti nebo budoucnosti. V závěru pak napětí graduje až na samou mez únosnosti, a tak trošku zamrzí poněkud jednoduché vyřešení všech problémů a konfliktů. Toho si byl vědom i sám Miyazaki. Proto napsal mangu Kaze no Tani no Naushika, založenou na stejném scénáři. Manga vyšla rozdělená do pěti knih a je mnohem komplikovanější a temnější než film. Mimoto také často používá motivy a odkazy na šintoismus a zenbuddhismus. Již ve filmu jsou ovšem nepřehlédnutelné dokonale propracované a "živé" postavy. Každá, z hlavních i vedlejších, má své nenahraditelné místo v ději a hlavně svoji osobní minulost. Historie postav, i když vlastně ve většině případů není zjevena, je cítit z jejich jednání a charakterových vlastností. Dalším znakem všech postav Miyazakiho filmů je absence úplného zla a dokonce i úplného dobra. I když je jasné, kdo je v příběhu kladný a kdo záporný, je nemožné označit někoho za úplně zlého právě díky nejednoznačnému jednání a již zmíněné minulosti postavy. Dalo by se říci, že postavy jsou utvořeny na rozhraní dobra a zla. Princip znaku jing jang není patrný pouze na hrdinech, ale na celém filmu. Člověk versus příroda; Pustina kontra život, ale pravá podstata je vždy někde uprostřed. Tak z filmu vyplývá jednoznačné poselství o nutnosti pochopení podstaty přírody a života. Že ekologie a vztah člověka a přírody je Miyazakimu hodně blízké téma, dokazuje jeho pozdější film Mononoke Hime, kde jej opět rozvádí.
Co se týče technické stránky, tak o kvalitách scénáře myslím dostatečně vypovídají předešlé řádky. Animace je stejná jako u všech Miyazakiho projektů, což znamená, že je na nejvyšší možné úrovni. Animace je totiž určitým Miyzakiho trade markem a je naprosto dokonale odlišitelná od ostatní japonské animace. Opravdu, kdo jednou viděl jakékoliv autorovo dílo, bezpečně pak pozná právě podle charakteristické animace jakékoliv další. Hudba je také kvalitní, přestože nijak zvláš? nevyčnívá, plní skvěle zásadní poslání filmové hudby - podtrhnout atmosféru vyvolanou obrazem.
Hayao Miyazaki prostě nezklame nikoho. Jeho kouzelná a překrásná dobrodružství nadchnou i ty největší cyniky a zaručují zábavu pro každého. Mohu vás ujistit, že takové množství fantazie, krásy a emocí nenajdete jen tak u někoho. Snad pouze u Miyazakiho amerického protějšku, Stevena Spilberga, a jeho pohádek pro děti od tří do sta let.

shinjiho poznámka:
Jirka se ve své recenzi trochu plete v jedné věci, Miyazaki natočil film Kaze no Tani no Naushika až poté, co vyšel první book jeho stejnojmenné mangy. Manga má ovšem podstatně jiný děj a je myšlenkově mnohem obsáhlejší. Však také Miyazaki (podle svých slov) těžce zápasil s její tvorbou. Trvalo mu celých třináct let než ji dokončil, a mnohokrát se zdálo, že nikdy již dokončená nebude. V průběhu těch let se ovšem vyvíjely Miyazaki názory a představy o světě a manga Naushiky toto přirozeně odráží. Rozdíl mezi koncem třetího a pátého booku je veliký.