MangaCZ Dnes je 22.1.2018, Registrovat...

Recenze Mononoke Hime (před českým vydáním)
04.11.2001 17:00  -  Série/Princezna Mononoke

Vzhledem k tomu, že brzy přijde do českých videopůjčoven Mononoke Hime, připravili jsme pro vás novou recenzi tohoto filmu. Ještě nemáme k dispozici českou verzi, takže bohužel jde prozatím o recenzi na anglické vydání. Článek o českém vydání Mononoke Hime spolu s dojmem, který na něj učinil český dabing, pro vás pravděpodobně někdy koncem příštího týdne připraví Jirka Flígl. Jestli vás recenze alespoň trochu zaujme, ptejte se, prosím, na Mononoke Hime ve svých videopůjčovnách. Jen tak je totiž šance, že ji jejich majitelé zakoupí. Jde totiž pro ně o absolutně neznámý titul. A pokud distributor na tomto titulu hodně prodělá, tak šance na něco jiného než Pokémon bude zase nadlouho ztracená.

Je obehranou pravdou, že japonský animovaný film je v České republice prakticky neznámý a že v zemi svého původu má úspěch větší než disneyovské pohádky i než domácí filmy hrané. Jedním z nejúspěšnějších animačních studií v Japonsku je Studio Ghibli, které je umělecky vedeno dvojicí Hayao Miyazaki a Isao Takahata. Hayao Miyazaki je jedním z mála japonských režisérů, kteří jsou známí a uznávaní i v zahraničí. Je jen škoda, že letos po dokončení filmu Sen to Chihiro no Kamikakushi (anglický název Spirited Away) ohlásil odchod do důchodu. Isao Takahata, dlouholetý Miyazakiho přítel, natočil ve Studiu Ghibli film Hotaru no Haka (Hrob světlušek, 1988), semibiografický příběh dvou dětí za druhé světové války, výjimečný film, který snad nejlépe ukazuje, že animovaný film snese i závažná témata. Filmy Studia Ghibli jsou však vedle vysoké umělecké kvality úspěšné i komerčně. Miyazakiho film Mononoke Hime (Princezna Mononoke, 1997) patří dokonce k těm několika neamerickým filmům, jejichž tržby překročily 200 miliónů dolarů.
Hlavním tématem Mononoke Hime je vztah mezi lidskou civilizací a přírodou, což je motiv, který Miyazaki zpracoval již ve svém starším filmu Kaze no Tani no Naushika (Naušika z Větrného údolí, 1984). Stejně jako u Naušiky se nejedná o žádný černobílý, nudný nebo radikálně ekologický snímek. Naopak, je tu rozehráno poutavé drama boje mezi lidmi a zvířecími bohy z prastarého lesa. Na straně lidí stojí Lady Eboši, která buduje město pro utlačované, jenž vzkvétá na místě káceného lesa. Dřevo je nezbytně nutné pro hutě, jimiž produkované železo slouží kromě zisku z prodeje také k výrobě zbraně Išibija. Išibija, předchůdkyně pušky, je jediná dostatečně silná zbraň proti zvířecím bohům i samurajům, kteří by rádi získali hutě Lady Eboši pro sebe. Na straně zvířecích bohů je San, nazývaná princezna Mononoke (mononoke znamená "přízrak" nebo "duch věci"), dívka vychovaná vlčím bohem Moro. San žije v lese s vlky a bojuje s nimi proti lidem, které hluboce nenávidí za to, že ničí její les Šišigami no mori. Doprostřed této bitvy o přežití se zaplete Ašitaka, mladý hrdina, který do Šišigami no mori přišel hledat lék na kletbu, jíž byl postižen. Pokouší se najít způsob, jak by obě strany mohly koexistovat, avšak konflikt se stává stále krvavějším. Ani samotná Ašitakova odvaha nestačí uhasit stále rostoucí plamen nenávisti a zdá se, že veškerá naděje je ztracena...
Příběh plyne hladce a rychle, dějové zvraty jsou přirozené a nenechávají žádnou logickou skulinu. Násilné scény jsou střídány čarovnými záběry lesa (který obývají roztomilí malí duchové Kodama). Ovšem krásu Miyazaki nachází i v mezilidských vztazích komunity v hutích. Postavy jsou plastické a jejich motivy realistické, nejsložitější z tohoto hlediska se zdají právě Lady Eboši a San. Miyazakimu se podařilo velmi zdařile zachytit jejich vnitřním vývoj, což je ve filmu vždy podstatně složitější než v dlouhých televizních seriálech. Prostor věnovaný jednotlivým postavám je pečlivě vyvážený, přičemž název filmu podle jedné z postav mylně naznačuje její hlavní úlohu. Miyazaki dokonce chtěl změnit název na Ašitaka Sekki (Příběh o Ašitakovi).
Kresba je kouzelná, složená z nádherně prokreslených pozadí a postav jen mírně ovlivněných japonským komiksem manga (na rozdíl od většiny ostatních japonských animovaných filmů). Na první pohled odlišitelnému Miyazakiho stylu dává jednotu také to, že bylo použito počítačů jen minimálně a že téměř tři čtvrtiny filmových polí (z celkem 144 000) Miyazaki sám prohlédl a překreslil. Animace je detailní a u filmů vytvářených bez použití výpočetní techniky pravděpodobně nepřekonatelná. Realisticky dokonalé pohyby lidí a zvířat na popředí doplňuje vždy ještě animace na pozadí - a? už je to tekoucí voda, poletující motýli nebo větrem hnané mraky. Hlasy postav namlouvali populární herci známí z hraných filmů a divadla. Někteří patří k nejlepším v Japonsku, jako například Hisaya Morishige (Okkotonuši, prasečí bůh), Akihiro Miwa (Moro no Kimi, vlčí bůh) nebo Yuuko Tanaka (Lady Eboši). Také hlasy v anglickém dabingu namluvili populární hollywoodští herci (Claire Danes, Billy Crudup, Minnie Driver a Gillian Anderson). Hudbu, stejně jako k ostatním filmům Hayao Miyazakiho, složil Joe Hisaishi, který umně skloubil orchestrální a tradiční japonskou hudbu. Její kvalitu dokládá to, že za práci na Princezně Mononoke dostal Hisaishi cenu "Japan Record Award", což je něco jako japonská Grammy.
Jediným doporučením, které vám mohu dát, je, abyste si našli čas a tento bezpochyby výjimečný film shlédli. Přestože je Mononoke Hime více japonská než jiné Miyazakiho filmy, je i tak bezproblémově srozumitelná nejširšímu publiku. Jen pro nejmenší děti není film vhodný, protože by jednak neporozuměly jeho poselství, jednak obsahuje některé pro ně příliš násilné scény (japonský plakát na film zobrazuje San s tváří zamazanou od krve). Sám Miyazaki říká, že film je určen pro všechny, kdo již prošli pátou třídou základní školy.
Pokud byste chtěli vidět více obrázků z filmu Mononoke Hime, zkuste se podívat zde.