Dragonball a Dragon Fist Explosion
28.10.2001 00:30  -  Série/Dragon Ball

Pantheria velmi podrobně zpracoval vše okolo seriálu Dragon Ball. Tento vyčerpávající rozbor přinese jistě zajímavé informace i těm, kteří Dragon Ball již velmi dobře znají.

Čas je relativní pojem. Během patnácti let dorazí hravý světelný paprsek dvakrát ze Země k Proxima Centauri a zase zpátky nebo nuklid thoria postoupí do druhé pětitisíciny své cesty k přeměně v ionium. To jsou ovšem příklady teoretické, které probíhají nezávisle na lidské vůli, a není třeba jim věnovat širší publicitu. Pokud ovšem po tutéž dobu vznikají díly anime série, filmů a manga komiksů, používající stejné základní postavy, rekvizity a klíčové slovo ve svém názvu, stojí aspoň za pokus v kostce přiblížit, o co jde.
Kdo hádal, že jde o populární bojovou sérii Dragonballů, hádal správně. Dragonball vznikl v roce 1986 v Bird Studiu Akiry Toriyamy. Hlavním hrdinou první, podobně jako ostatních sérií, je Gokou. Ten je v první sérii z roku 1986, nazvané příznačně "Dragonball" a režírované Daisuke Nishiem, do určité míry založen na hlavní postavě čínské legendy o Opičím králi. Gokou, ještě jako dítě, potkává upovídanou modrovlasou Bulmu, od níž se dozvídá o moci sedmi kouzelných dragonballů. Jejich nalezení a shromáždění umožňuje vyvolat legendárního draka Sheng-Longa, v jehož moci je splnit jedno libovolné přání osobě, která jej vyvolala. Tak začíná cesta budoucího nejmocnějšího bojovníka na zemi, bojovníka ve službách dobra, čestného, statečného a čistého srdce, i když poněkud více důvěřivého, než by bylo příhodné. Spolu s Bulmou a časem i dalšími přáteli se potom na cestě za poké... tedy dragonbally musí vypořádat s množstvím monster a padouchů, pasoucích po nich ze zištných důvodů.
Zhruba takto je strukturován děj první série z poloviny osmdesátých let. V následujícím "Dragonball Z", jenž vznikal v Japonsku v letech 1989-1996 pod vedením Minoru Okazakiho, je patrná výrazná změna modelu syžetového vývoje. Lze-li za tento původně považovat cestu a pátrání, Dragonball Z se soustředí hlavně na překvapivé peripetie, představující mnohdy cenný zdroj informací, většinou o pozadí saiyanského rozměru celé ságy. Jednou z hlavních takových událostí je přílet saiyanského bojovníka Raditze na Zem. Raditz pátrá po svém mladším bratrovi Kakarotovi, jenž byl na Zem poslán před nějakým časem, aby ji zbavil otravných lidí a připravil na příchod Saiyanů. Když se později ukáže, že Kakarot je shodou okolností Gokou a svoje původní poslání pozapomněl kvůli úrazu z dětství, vyhrotí se už tak napjaté vztahy mezi Raditzem a Gokou v bratrovražedný souboj.
Krajní situace probouzí saiyanské schopnosti i v Gokouově synkovi Gohanovi (později i v jeho mladším bráškovi Gotenovi), pro něhož, stejně jako pro diváka, přestávají být supermanské schopnosti Gokou záhadou. Mezi základní dovednosti každého, v něž koluje aspoň kapka saiyanské krve, patří totiž létání, zastavování velkých, těžkých a rychle se pohybujících předmětů vlastním tělem bez následné smrti nebo zmrzačení, chytání vystřelených kulek do ruky a používání specifických útočných a obranných schopností. Vyžaduje-li to situace, mohou se nejlepší Saiyané proměnit v bytost Super Saiyanského stupně 2 nebo 3, hypoteticky i 4 a více (aka Super Saiya-jin Stage aka SSJ) a v takto excitovaném stavu lépe odolávat náporu armád a obřích démonů nebo používat účinnější útoky. Vnějškově se SSJ Saiyan od "klidového" stadia liší především změnou barvy hřívy z černé na zářivě žlutou; špičku v tomto ohledu představují Goten a potomek Bulmy a Saiyana Vegety Trunks, v jejichž moci je fúzovat v jedinou SSJ3 bytost Gotenks, který ze všeho na světě nejvíc připomíná velkého blonďatého Sandslashe. Celkově je tedy jasné, že Dragonball Z je co do množství bitev a zápasů mnohem "bojovější" než původní série. Taky kouzelné moci dragonballů se už nevěnuje tolik pozornosti co dřív; děj se soustředí hlavně na minulost Gokou.
Když Bird Studio a Akira Toriyama v osmdesátých letech Dragonball tvořili, bylo jejich původním záměrem ukázat světu jeho hlavního hrdinu Gokou na cestě od dětství k dospělosti, Gokou rostoucího a stále mocnějšího. Taková koncepce ale představuje jistou hrozbu pro potencionální rozvoj děje, dojde-li ke splnění některé z podmínek. Gokou buď úplně vyroste, nebo se stane nejmocnějším na světě. Pro pokračování Dragonballu Z, Dragonball GT, už nebylo možné nechat Gokou v jeho stávající podobě. Šalamounské řešení - proměnit Gokou znovu v dítě, které přirozeně nemůže být silné jako dospělý jedinec, ale přidáním 4. saiyanského stupně dokázat, že Gokou je teď vlastně silnější než v DB a DBZ - ovšem může pro nezasvěcence působit lehce destabilizačně pro vnější soudržnost celého příběhu i logiku vztahů uvnitř děje. Tomu nepomáhá ani teenager Trunks, cestující v Dragonballu z budoucnosti do Namek Saga, aby Z bojovníky varoval před nebezpečím z Android Saga, kde může rovnou asistovat svému porodu a když se dost užije jako caparta, v Cell Saga opustí sebe a své přátele a vrátí se do minulosti.
Dragonball doprovází třináctidílná OAV série, která celý děj doplňuje, rozvíjí motivy a myšlenky naznačené v původní sérii a tu a tam dovysvětlí, co je třeba. Jak tato OAV série viděla hrdiny Dragonballu naposledy, na to se můžeme podívat blíž.
Dragonball Z:
Dragon Fist ExplosionDragonball Z: Dragon Fist Explosion!! If Goku Can't Do It, Who Can? (Dragonball Z: Ryuken bakuhatsu!! Goku ga yaraneba dare ga yaru) vyšel v Japonsku v červnu 1995. Režie se ujal klasik dragonballské tvorby Mitsuo Hashimoto, který na začátku devadesátých let pracoval na několika dalších DB filmech, například Dragonball Z: Lord Slug nebo Dragonball Z: Bardock the Father of Goku. Dragon Fist Explosion jako název pro anime evokuje monumentální destruktivní pohyb. Asociovat nám může jak dávné legendy z tohoto i jiných světů, tak bitvu s obřími démony v ulicích města blízké budoucnosti, v oblasti Dragonballu speciální útok některého z takových bojovníků jako jsou Mistr Roshi nebo Gokou. Převyprávíme-li příběh Dragon Fist Explosion jako dějovou konstrukci, zjistíme, že tyto asociace byly vesměs správné. Fabule Dragon Fist Explosion nepatří k nejjednodušším, pracuje s prolínáním časových a prostorových rovin pomocí různě roztroušených flashbacků, příběh pojímá značné časové a prostorové rozmezí díky mýtu, jehož využívá.
Gohan a Videl coby elitní Super Saiyanská jednotka zachraňují podivného staříka Hoi, který chce skokem z výškové stavby ukončit svůj život. Přirozeně jde jenom o trik, jak upoutat jejich pozornost a krátce na to je seznámit s legendou o Velkém hrdinovi Tapionovi (který jakoby shodou náhod Swordsmanovi od Marine Hime z oka vypadl).
Jemu a jeho malému bratrovi Minoshiyamovi se podařilo zachránit obyvatele své rodné planety Konats, když nezodpovědní kněží vdechli život gigantické soše monstra Hildegarna. Tapion rozetnul Hildegarna, zmoženého melodií kouzelné flétny, v pase mečem bohů na dvě poloviny. Duch horní poloviny byl uvězněn v Minoshiyamovi a spodní polovina v Tapionovi. Aby bylo riziko opětovného oživení monstra sníženo na minimum, byli oba bratři s vlastním souhlasem zapečetěni do dvou hracích skříněk a každá z nich odeslána na opačný konec galaxie.
Going SSJHoi, jeden z kněžích, kteří Tapiona a jeho bratra do hracích skříněk zapečetili, má už v moci Hildegarnovu horní polovinu. Aby dosáhl svého cíle a vydal se cestou dobyvatele galaxií s poslušným Hildegarnem po svém boku, potřebuje ještě další dvě věci: zbytek Hildegarna a flétnu bohů, jíž by monstrum mohl ovládat. Oboje dvoje vlastní Tapion v hrací skříňce, kterou žádná síla na světě, dokonce ani Gokou, neotevře. Se zatajením určitých skutečností přemluví Hoi bojovníky Z k vyvolání Sheng-Longa, jenž na požádání Tapiona ze skříňky propustí. Od té chvíle se musí Tapion bránit pokusům Hoi o uvolnění druhé poloviny Hildegarna z vlastního těla a stejně tak chránit před ztrátou kouzelné flétny a meče. Až do konečné zkázy Hildegarna unikátním Dragon Fist útokem Gokou sledujeme působivě podaný příběh o psychickém i fyzickém souboji dobra a zla.
Obrazovou stránku filmu mohutně podporují počítačově editované scény a efekty, což v době vzniku zdaleka nebylo pravidlem. Hildegarn & TapionNenajdeme zatím komplexně zpracovanou 3D grafiku, ale když Gohan za letu dohání kameru, která na poslední chvíli uhne a přiblíží nám střelu Ki letící a explodující na Hildegarnově ocasu, přece jenom to jistý efekt má. Jak už bylo řečeno, využití legendy o Velkém hrdinovi dovoluje extenzi "hlavního" - pozemského filmového prostoru o sekvence z Konats pomocí zakomponovaných flashbacků. Míru důležitosti tohoto postupu zdůrazňuje Hashimoto hned na začátku filmu, kdy nám předkládá krátký záběr z Konats, kde se Hoi právě zmocnil poloviny Hildegarna. Do určité míry lze mluvit i o prolínání mezi pozemským a konatským světem, které se děje jednak částečnými obrazovými mosty s metaforickým významem (oheň - zkáza Konats), ale i pomocí hlavního hrdiny. Chápeme-li prostor Dragon Fist Explosion jako systém míst iluzivního světa, jako bod zde, je Tapion společným prvkem pro místa, na nichž se vyskytoval nebo vyskytuje - jeho neměnná podoba před tisící lety jako teď z něj činí pojítko času i prostoru fikčního světa.
Trunks & HoiNejen vztahy mezi hrdiny příběhu a filmovým prostorem, ale i mezi hrdiny samými (hlavně co se Tapiona týká) jsou realizovány na mytologickém nebo magickém základě. Trunks, v Dragon Fist Explosion malý chlapec, v Tapionovi vidí vzor hodný následování a ztotožňuje jej se starším bratrem, jehož nikdy neměl. Bratrské pouto, které obyčejně představuje vztah mimořádných kvalit a polovinu úspěchu, má ale pro Tapiona díky jeho minulosti jiný význam. Vzpomínka na Minoshiyu pro něj znamená otevření staré rány, jeho bratr je pravděpodobně mrtvý. Mimoto by jejich fyzické setkání znamenalo nebezpečí zcela fatálního rozměru, pokud by v Minoshiyovi dřímal duch horní poloviny Hildegarna. Proto se Tapion skryje v opuštěných skladech a na veškeré pokusy o kontakt s ním, zvláš? od Trunkse, reaguje krajně negativně. Tapion si je vědom hrozby, již pro celou Zemi představuje. Nedostává se mu ani vteřiny klidu. TapionVzdor neustálým pokusům Hoi o vyvolání druhé poloviny monstra z jeho těla ho stojí mnoho síly a chatrný spánek mu znenadání přetrhne duch horní poloviny Hildegarna. Psychický teror, nedostatek odpočinku a vědomí vlastní nebezpečnosti, kterou přestává být s to zvládat, přivedou Tapiona na pokraj kolapsu. Jistý průlom ve vztahu k bojovníkům Z nastává, když Trunks zachrání kouzelnou flétnu a z obou stran, které o ni jeví zájem (Hoi a Tapion), ji v napjaté chvíli hodí svému velkému bratrovi. Bulma se později nabídne zkonstruovat zařízení s funkcí hrací skříňky, kde by mohl Velký hrdina klidně spát. Nicméně ještě té noci Hoi z Tapiona podruhé uvolňuje spodní polovinu Hildegarna a kompletuje ji s horní částí. Tapion & TrunksBojovníci Z se Hildegarna marně snaží zastavit až do chvíle, kdy jej navždy zničí Gokou útokem Dragon Fist ("Ryu Ken!"). Když Tapion po bitvě opouští Zemi v modulu, jenž ho má vrátit na Konats do doby před tisíci lety, daruje Trunksovi na památku svůj meč. Je to ten meč, který je v DBZ často k vidění v Trunksových rukou.
Smrt množství nevinných lidí stejně jako skoro naprostá zkáza města je ošetřena vzhledem k možnosti vyvolat znovu Sheng-Longa a uvést věci do původního stavu. A tak má i závěr téhle OAV série magické pouto k archetypálnímu principu Dragonballu, použitému při vzniku této legendy před mnoha lety.