MangaCZ Dnes je 21.4.2018, Registrovat...

Miyazaki a la Gainax: Nadia z tajemných moří
30.10.2001 06:30  -  Série/Nadia z tajemných moří

Píše se rok 1889. Mladý nadaný vynálezce Jean Coq de Raltique přijíždí do Paříže na Světovou výstavu, aby se seznámil s dívkou, na které bude zanedlouho záviset osud světa. Dobrodružství může začít...

Píše se rok 1990. Anime v japonsku prochází obdobím stagnace: Sledovanost pořadů klesá a televizní společnosti zatím marně vyhlížejí zachránce, který by oživil zatuchlé vody žánru. Na scénu přichází skupina mladých nadšenců, známá pod jménem Studio Gainax, a s sebou přináší novou TV sérii: Nadiu z tajemných moří.
Je třeba poznamenat, že v případě Studia Gainax se rozhodně nejednalo o černého koně. Gainax měl sice v té době za sebou pouhé dva tituly, v obou případech se však jednalo o velmi pozoruhodná díla: úspěšné mecha OAV Gunbuster -- Top wo Nerae a celovečení film Wings of Honneamise, který je právem řazen mezi klasická díla japonské animace po boku děl takových velikánů, jakými jsou Miyazaki a Otomo.
Podobně jako v předchozích případech bylo tedy na místě očekávat od Gainaxu něco mimořádného. Jen málokdo si ovšem troufal odhadnout, co to vlastně bude. Odpovědí byla právě Nadia: klasický dobrodružný příběh na motivy Verneových 20.000 mil pod mořem, pojatý zároveň tradičním i netradičním způsobem. Hlavním motivem titulu je takřka dickensovský motiv sirotků, hledajících svůj původ a místo ve světě. Dále tu máme partu dobrosrdečných lupičů a proti nim stojící zlo v pozadí, vedle kterého se Adolf Hitler jeví jako dobromyslný mládenec ze staré školy. Ale všechny tyto pravdaže otřepané rekvizity slouží velice dobře svému účelu a výsledkem je vynikající dobrodružný příběh, který si zábavností a správně dávkovaným napětím vynahrazuje, čeho se mu snad nedostává v originálnosti námětu a prostředků. Sám režisér Nadii Hideaki Anno to komentoval slovy: "Nemyslím si, že v případě Nadii hraje originalita nějakou zvláštní roli. Jsou některé tituly, kde autoři skončili po několika letech s něčím originálním, avšak nudným. Já raději dělám zajímavé anime."
A to se Gainaxu v tomto případě evidnentně podařilo, jak lze alespoň soudit z široké obliby,které se Nadie dostalo od fanouškovské obce. Stala se dokonce věc absolutně neslýchaná: Nadia během dvou měsíců vysílání podle výsledků ankety v Animage svrhla z trůnu "nejoblíbenější anime postavy" dlouholetou favoritku Naušiku studia Ghibili. Hlavním důvodem přitom skutečně nebyla originálnost série, ale kvalita zpracování a myšlenka, kterou je celá série prodchnutá. Zejména úvodní epizody jsou jakoby vystřižené z Miyazakiho filmů (a není to náhodou -- vždy? vlastní námět pro Nadiu vzešel právě z Miyazakiho pera a ten řadu motivů z později pozastaveného projektu vložil do Laputy a série Future Boy Connan).
Původně lehký tón se však postupně mění, a přestože Nadie se i nadále daří zůstat především zábavným příběhem, předkládá režisér divákovi v průběhu série i řadu závažnějších otázek, například o samospasitelnosti technického pokroku (v protikladu s podobně nesmyslným "ultraekologismem") a zločinech ve jménu vyšších cílů. Jak už je u Gainaxu zvykem, nejsou vydávány žádné černobílé soudy, odpovědi si musí každý najít sám za sebe.
Nedá se ovšem říct, že by byla Nadia seriálem pro každého, ani že je bezchybná. Slabinou zůstává především "nastavovaná kaše" během druhé třetiny série. Je veřejným tajemstvím, že v případě nechvalně známých "ostrovních epizod" byla veškerá výrobní činnost předána spolupracujícím studiům v Japonsku a Koreji jen s povšechnými poznámkami, co se má během zhruba deseti epizod odehrát. Opět se tak ukazuje, že když dva dělají totéž, není to vždy totéž: úroveň animace i epizod jako celku rapidně poklesla a blok působí do jisté míry nepatřičně -- přestože i zde se dají nalézt zajímavé momenty a odkazy na jiné tituly (animované i mimožánrové), kterých je v Nadie celá řada.
Na posledních pět dílů se ale taktovka vrací zpátky do rukou Gainaxu, respektive režiséra Hideaki Anna. Seriál nabírá druhý dech a spěje rychlým sledem událostí k závěru, který diváka nenechá na pochybách, že Nadia z tajemných moří je skutečně mistrovským dílem a titulem, který opět přidal na lesku jménu Studia Gainax.
Dnes, po více než deseti letech, se Nadia znovu dostává do popředí zájmu anime fanoušků: Nedávné uvedení Disneyova filmu Atlantis, který z Nadii měl údajně v hojné míře čerpat (což autoři Atlantis vehementně popírají), rozvířilo vlny emocí mezi otaku. S odstupem času se však zdá, že oba tituly mají skutečně společný jen námět z Verneových 20.000 mil pod mořem. A tak jediný dopad, který celá aféra měla, je jistá míra publicity, které se Nadie dostalo i mimo fanouškovské ghetto. Což je určitě dobře, protože Nadia je i po deseti letech živým a nápaditým titulem, který si pozornost diváků jistě zaslouží.