Lehce drsná pohádka -- recenze Ayashi no Ceres
24.09.2001 07:00  -  Série/Ayashi no Ceres

Na Ayashi no Ceres jsem se těšil od té chvíle, kdy jsem se dozvěděl, že existuje. Temná fantasy a od Watase Yuu... A rozhodně jsem nebyl zklamán, jak koneckonců můžete usoudit sami z mé recenze.

Ayashi no Ceres je temná fantasy odehrávající se v současném Japonsku. Je založena na pohádce o Labutí princenzně (resp. upravené japonské variantě). Před mnoha a mnoha lety rybář Mikagi, zakladatel rodu Mikage, objevil v jezeře se koupající nebeskou vílu (tennyo). Sebral její roucho (hagoromono), bez něhož se nemohla vrátit, a přinutil ji, aby se stala jeho ženou. Porodila mu několik dětí, a ty jí, až vyrostly, prozradily, kde jejich otec schovává hagoromono. Tennyo si vzala své roucho, zabila manžela a vrátila se zpět na nebesa, zanechávajíc děti svému osudu. Geny tennyo jsou požehnáním i prokletím rodu Mikage, jejich děti jsou bystré a schopné, rod vybudoval rozsáhlé hospodářské impérium. Ovšem čas od času se narodí dívka, která je reinkarnací dávné víly a má její obrovské schopnosti (většinou spočívající v mnoha různých možnostech paranormálního sprovození lidí ze světa). Problém pro rodinu Mikage nastává, když se v takové dívce objeví vědomí původní víly (Ceres) a ovládne ji. Ceres totiž netouží po ničem jiném než po pomstě - vyhlazení celého rodu Mikage.
Aya Mikage je se svým bratrem, dvojčetem Akim, pozvána na rodinnou oslavu svých šestnáctých narozenin ke svému dědovi, hlavě celého rodu Mikage. Narozeniny jsou však jen zástěrkou, aby Mikage mohli zjistit, zda v Aye nedlí tennyo, protože podle rodinné historie se Ceres vždy probudí do šestnáctého roku, anebo už nikdy. Aya je doopravdy reinkarnací Ceres ^_^ a před smrtí z rukou vlastní rodiny ji zachrání probuzená víla, která převezme kontrolu nad tělem a udělá z reprezentativní rezidence jejího dědy během minuty ruinu (a z mnoha příbuzných klienty krematoria). Poté získá kontrolu nad tělem zpátky Aya a je překvapena krví na svých rukách. Zachránit se jí pomohou záhadný Touya, do něhož se na první pohled zamiluje, a Yuuhi Aogiri, u jehož "starší sestry" Suzumi (ve skutečnosti je to vdova po jeho bratrovi) najde přístřeší.
Ayashi no Ceres je poměrně nová manga od Watase Yuu (autorka známé série Fushigi Yuugi), která byla natočena také jako televizní seriál. Je to klasická shoujo manga (japonský komiks pro dívky). Tedy, patří do shoujo manga stylem kresby, řazením rámečků na stránce a zápletkou využívající spousty hezkých chlapců (bishounen). V drsnosti příběhu či krvavých detailech lehce trumfne většinu jiných komiksů. Příběh je relativně krátký (14 booků mangy/24 dílů anime) a drží se převážně hlavní linie, což není na škodu, protože díky tomu má spád. Kolem poloviny příběhu se mi zdálo, že je v něm spousta nelogičností a protiřečících si tvrzení, avšak na konci se vše vyjasnilo (a bez samostatné epizody pouze pro tento účel jako v Key the Metal Idol ^_^). Docela příjemné překvapení, navíc vysvětlení bylo logické (shoujo manga a uvěřitelné vysvětlení... to tak časté není, což?). Také nebylo řečeno úplně vše a některé věci si čtenář/divák musí domyslet.
Watase Yuu musí asi své hrdiny nenávidět, protože situace, jimiž je nutí procházet, většinou člověk nepřeje ani svým nejvěším nepřátelům. Je výjimkou, když její postava nedospěje k variaci na výkřik "It would have been easier to just die.". Každopádně ale nemá ráda mahou shoujo... v první části příběhu se totiž objevují klasické postavy mahou shoujo, školačky, které zdědily také trochu paranormálních sil tennyo. Narozdíl od klasické mahou shoujo ale nezachraňují svět, nýbrž si léčí své problémy. Watase Yuu je v tomto realistkou -- velká paranormální síla daná nevyrovnanému pubescentovi způsobí většinou smrt mnoha lidí. S opravdu temným příběhem kontrastuje časté použití superdeformed. Po každé větší depresivní situaci (tj. každou chvíli ^_^) nebo (rádoby) hluboké úvaze následuje nějaká naprosto ztřeštěná průpovídka nebo gag v SD.
Kresba mangy je moc hezká, koneckonců od Watase Yuu nikdo nic jiného nečeká, ale překvapivě dobře se povedla i kresba v anime. Docela jistě se původní manze vyrovná, ovšem na animaci je poznat, že se více soustředili na kresbu. To je ale u televizních seriálů celkem obvyklé a Ayashi no Ceres je při průměrné animaci nakreslena mnohem lépe než naprostá většina toho, co jsem viděl. Zvláště borovice v druhém dílu je úžasná. Úvodní znělka je povedená, ani ending vás nenutí vypínat televizi, ale v průběhu se hudby moc nedočkáte. Občas něco na podbarvení, ale jen zřídka.
Ayashi no Ceres je dost drastická, v televizní adaptaci jsou sice některé detaily vypuštěny, nicméně jich stále dost zůstalo: detail na to, jak Ayině otci prostřelí hlavu, kamera zcela bezostyšně sledující učitelku v plamenech, kterou pyrokineticky upálí psychicky labilní žačka, záběr na umlácení ženy k smrti... Jen v případě, kdy jedna dívka skočí z mrakodrapu, kamera zabírá pouze okolostojící, které ocákne krev a útržky kostí s masem... Těžko najdete krvavější televizní seriál. O to víc překvapí, že v něm chybí sexuální scény (hlavní hrdince se přesto narodí ke konci seriálu dítě ^_^), které jsou v manze docela podrobně vykresleny. Nicméně americké puritánství v producentech japonskou krev nepřebilo úplně, často (někdy až zbytečně) jsou vidět nahé postavy. Jsou sice mírně rozmazané, ale stejně pochybuji, že by někdo Ayashi no Ceres vysílal v televizi mimo Japonsko bez cenzury. Pozor ale, Ayashi no Ceres není žádná bezbřehá brutální akce. Je to shoujo, kde hlavní jsou emoce a psychika postav, důležitý je romantický příběh, nikoliv samotné vykreslení usekaných končetin. Nicméně na shoujo je toto vykreslení značně podrobné a velmi vynalézavé ^_^.
Ayashi no Ceres mohu jen doporučit, avšak s dvěma ale: za prvé musíte mít náladu na trochu temnější příběh, s optimismem Watase Yuu opravdu neplýtvá, a za druhé vám nesmí vadit časté brutální záběry (resp. romantický příběh s milostným trojúhelníkem).
Ukázky z mangy:
Skupinové foto
Trocha akce z devátého booku: část 1 | část 2